Pandèmia mundial
Universitat 100% virtual
La crisi sanitària ha provocat que la formació presencial de l’UdA es reinventi perquè els alumnes puguin seguir les classes de manera telemàtica. El centre està preparat per acabar el curs d’aquesta manera, en línia, però hi ha un entrebanc: les estades formatives.
El calendari acadèmic de la Universitat d’Andorra dependrà de les directrius de ministeri. A hores d’ara no hi ha cap certesa en relació amb una possible tornada a les aules de manera presencial abans que finalitzi aquest curs. En tot cas, la crisi sanitària ha obligat la Universitat a reinventar-se perquè els alumnes dels quatre bàtxelors presencials puguin continuar la formació sense entrebancs i “puguem acabar perfectament el semestre així. I si podrem tornar no ho sabem, dependrà de les indicacions del Govern”, va explicar Virgínia Larraz, directora del centre de ciències de la salut i de le l’educació de l’UdA.
I com s’ha adaptat el centre a la impossibilitat d’estar en una aula física? “Ja teníem aules virtuals de cadascuna de les assignatures tot i que les titulacions fossin presencials, i el que hem fet és habilitar una altra plataforma que ens permet tenir videoconferències amb els estudiants, el professor és qui coordina i gestiona la classe i els estudiants hi poden participar tant per escrit com per vídeo”, exposa Larraz. També s’hi han fet els primers exàmens, adaptats a la nova situació, i tant en format escrit com oral. Aquest darrer usant aquesta nova plataforma que permet fer una exposició a l’alumne i que l’escolti el professorat que l’ha d’avaluar i els propis companys. Quant als escrits, Larraz assenyala que se n’han fet de diferents formats, des de tipus test fins a “exàmens amb preguntes que requereixen una reflexió i que no importa que l’alumne tingui tots els apunts al seu abast”.
Però part essencial del currículum també són les estades formatives i aquí és on s’han de salvar més complicacions. Especialment pel que fa al bàtxelor d’infermeria, atès que el SAAS està enfocat en la lluita contra la pandèmia i s’han hagut de suspendre les pràctiques. La Universitat, assegura Larraz, tindrà en compte tota la feina que estan fent estudiants en la crisi sanitària. Des dels voluntariats fins als que estan fent d’auxiliars. “Som flexibles a poder valorar i reconèixer aquest creixement personal”, assegura. No obstant això, hi ha una part obligatòria per poder assolir les competències exigides que l’hauran de fer sí o sí i quan el sistema sanitari els pugui absorbir. En aquest sentit, una de les possibilitats que es preveuen és que si la situació ho permet, i tot i que el calendari acadèmic ja hagi acabat, es puguin fer les estades al juliol i l’agost perquè els estudiants que estan acabant el bàtxelor ho puguin fer com abans millor.
Les pràctiques també s’han hagut de reinventar en el cas del bàtxelor d’educació tenint en compte que les escoles estan tancades des del 13 de març. El que s’està fent sempre que és possible és que els estudiants facin les pràctiques participant en el treball virtual que realitza el professorat dels tres sistemes educatius amb els seus alumnes. En el cas dels bàtxelors d’informàtica i economia, alguns estudiants s’han adaptat al teletreball de les empreses on feien les estades formatives. Solucions per a una crisi sobrevinguda perquè “el que teníem clar és que els estudiants no podien perdre el curs”.