Els comerços podran fer rebaixes quan el sector es reobri
Els comerciants demanen realitzar vendes privades sota demanda abans de l’obertura
Els comerços podran iniciar el període de rebaixes tan bon punt es reactivi el sector. “Nosaltres vam demanar al Govern poder obrir les botigues amb els descomptes de temporada i ho ha acceptat. Així ens podrem treure els estocs que tenim als establiments, ja que vam tancar fa dos mesos i tota la roba de primavera s’ha quedat parada. És el que estan fent altres països i també serà una manera de promocionar les vendes”, va indicar la presidenta de l’Associació de comerciants de l’eix central, Sònia Yebra.
Els comerciants van destacar que el tancament perllongat ha afectat l’economia dels establiments, i per aquest motiu també van transmetre a l’executiu la possibilitat de realitzar vendes privades per encàrrec abans de l’obertura oficial del sector. “Hem demanat, sobretot per als petits establiments, que els clients puguin fer la comanda per telèfon i anar-la a recollir en un horari concret”, va manifestar el president de l’Associació de comerciants de Fener Boulevard, Joan Babot. En aquesta línia, Yebra també va apuntar que alguns comerços han implantat la venda en línia, “que durant els primers dies va tenir molt d’èxit però ara la gent ja té el que necessita i la demanda s’ha tranquil·litzat”.
Tanmateix, la presidenta de l’eix central va expressar que tot i no saber amb exactitud la data de reactivació del sector, han manifestat al Govern la voluntat de poder obrir com a mínim quinze dies abans del dia oficial, ja que “necessitem un període per preparar els productes, etiquetar, netejar, en definitiva, dur a terme aquelles gestions internes necessàries per donar un bon servei al client”. També va coindicir Babot, que va exposar que quan es va decretar el tancament del sector comercial encara es trobaven en període de rebaixes i “als aparadors encara tenim tota la roba d’hivern perquè no ens va donar temps de vendre tot l’estoc que teníem a les botigues”.
D’altra banda, Yebra va posar en relleu que una bona data per obrir els establiments seria “a començament de juny. Comptem amb el fet que l’arribada de turistes està prevista entre el 15 i el 20 del mes que ve, tot i que, per descomptat, tot depèn de la gestió de la crisi sanitària que es faci al nostre país i als països veïns, però nosaltres preveiem que seria el millor moment per tornar a l’activitat”. I va matisar que el país està dissenyat per a més de vuit milions de turistes i si no s’obren les fronteres “ens espera un estiu complicat pel que fa a les vendes i, sobretot, als ingressos”.
En aquesta línia, Yebra va informar que alguns establiments de l’eix central i perifèria no es poden permetre tornar a la botiga. “Tinc constància que més de dos establiments no tornaran a aixecar la persiana quan es reactivi el sector, per a alguns ha estat un cop molt fort i no poden assumir els costos que es deriven de l’obertura”, va manifestar.
D’altra banda, des dels petits establiments comercials del país van explicar que la seva situació no els permet aplicar grans descomptes, ja que això “provocaria la pèrdua del petit marge de benefici que tenim, i nosaltres també necessitem menjar i pagar les despeses”. Tanmateix, van afirmar que molts clients “es pensen que el comerç local abusa dels preus, però no és així, al contrari, tenim uns beneficis molt petits i és el comerciant a l’engròs el que juga amb el preu dels productes”. Igualment, van argumentar que per recuperar el teixit comercial “és necessari que els residents es quedin a comprar al país i no que baixin al Mercadona de la Seu perquè és més barat”.
MESURES PER GARANTIR QUE NO ES PROPAGUI EL VIRUS
Els comerciants han proposat una sèrie de mesures al Govern per garantir que no es propagui el virus als establiments comercials. “Durant la reunió amb l’executiu els vam transmetre les proteccions que creiem convenients aprovar per la nostra tipologia de comerç”, va indicar Yebra. Així, va exposar que per entrar als locals comercials serà obligatori l’ús de mascareta, “tant per al treballador com per al client que vingui a comprar”. També volen disposar de gel antisèptic als establiments per garantir la higiene, ja que “considerem que els guants no donen seguretat, si et toques la cara i després una peça de roba pot generar un punt de contagi, i això amb el gel ho evitaríem”. Finalment, la presidenta de l’eix central va exposar que serà essencial que entre els clients i els empleats es mantingui la distància de seguretat d’entre un i dos metres. I “portarem a l’extrem les mesures d’higiene”, va dir. Tanmateix, Yebra va puntualitzar que a banda d’aquestes mesures bàsiques, “nosaltres també recomanem que els locals posin en període de quarantena aquella roba que el client s’emprovi i no acabi comprant, ja que tot i no haver-hi un estudi fiable, així garantim que no es propagui el virus”.