Pandèmia mundial

El món mira Andorra

El programa de cribratge massiu a tota la població ha situat el Principat en l’òptica de tota la premsa internacional, que s’ha fet ressò d’aquesta fita, sent el primer país del món que proposa una logística d’aquestes característiques que afecta tots els habitants

El món mira Andorra

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L'aposta que va fer en el seu moment el Govern d'Andorra, i particularment el titular de la cartera de Salut, Joan Martínez Benazet, de fer un cribratge a tota la població del país per tal d'estudiar els anticossos mitjançant un test serològic, ha causat ressò en tota la premsa internacional. Tant per la magnitud de la logística emprada, ja que cap altre estat del món ja sigui gran o petit havia plantejat un testeig massiu, com per la innovació, perquè Andorra és el primer país a aplicar-ho.

En aquest sentit, la prestigiosa cadena CNN, en la seva versió en espanyol, es va fer ressò de la notícia que el Principat pretenia fer el test d'anticossos a tota la seva població i va destacar que aquesta tasca es podria realitzar gràcies a la col·laboració de 1.500 voluntaris. La mateixa informació del gegant de la informació va ser reproduïda per diversos països de l'Amèrica Llatina, ja que el fet que un país volgués testar tota la seva població i que comptés amb un volum tan gran de voluntaris era notícia. Així doncs, el Periodiquito de Veneçuela, una capçalera amb més de 30 anys d'història, també es va fer ressò de l'abast de la iniciativa andorrana. En el mateix sentit es va manifestar el Publinews de Guatemala.

Però, sens dubte, on més es va parlar i celebrar la notícia va ser a les capçaleres argentines, ja que cal recordar que Andorra continua acollint uns 2.000 treballadors temporers d'aquesta nacionalitat i que el flux entre ambdós països en les campanyes d'hivern sempre és constant. La centenària capçalera de la capital del país andí va reproduir aquesta informació mateixa sobre el cribratge massiu. També va publicar la fita d’Andorra el grup de comunicació més gran de Llatinoamèrica, el grup brasiler Globo, que a més a més en el seu portal web reflectia algun article d'opinió explicant l'estratègia andorrana. Concretament, la periodista Sandra Cohen firmava un article que es titulava Enteneu com és l'estratègia d'Andorra per convertir-se en el primer país que posa a prova tots els seus residents contra el nou coronavirus.

Lloances de l’entorn

Els països veïns tampoc s'han quedat impassibles davant la iniciativa andorrana. En aquest sentit, la premsa francesa ha posat especial èmfasi a informar de com estan funcionant els tests ràpids i els Stop labs que ha preparat el Govern per tal de fer el cribratge a tota la població. Així doncs, la cadena de televisió francesa TF1 va enviar un reporter que va informar in situ de com havia anat i estava funcionant el primer dia dels testos massius al país. A més a més, també van entrevistar el director d'ActuaTech, Marc Pons, i el cap de Govern, Xavier Espot. Pel que fa a la premsa escrita francesa, cal destacar l'article que el grup de La Depeche establert a Tolosa de Llenguadoc va dedicar a Andorra, sota el títol El coronavirus a Andorra: els testos serològics ja han començat.

Els mitjans públics catalans també es van fer ressò de com el país està afrontant la crisi sanitària. La darrera entrevista que es va emetre va ser al ministre de Salut, Joan Martínez Benazet, que aquesta mateixa setmana va explicar al magazín de tarda Tot es mou de TV3 com es realitzaria el cribratge massiu. També va passar pels mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals el cap de Govern, Xavier Espot, concretament va parlar al Catalunya Nit, que condueixen Kilian Sebrià i Laura Rosel, en què, a més a més de parlar dels testos a la població, Espot va exposar les principals directrius de l'estratègia andorrana per lluitar contra la pandèmia mundial provocada pel coronavirus i va destacar els aspectes positius de ser un país petit per tal d'afrontar aquesta greu situació. La darrera persona de l'equip del Principat que lluita contra el coronavirus a aparèixer als mitjans públics catalans va ser Cristina Royo. La doctora ho va fer al Preguntes Freqüents, popularment conegut com el FAQS, que presenta Cristina Puig, on va exposar l'estratègia andorrana en la lluita contra la Covid.

La premsa escrita catalana tampoc ha estat aliena a la manera com Andorra ha afrontat la lluita contra el coronavirus. En aquest sentit, un article de La Vanguardia on, a més a més, s'enllaçaven piulades i comunicats del Govern, explicava com es pretenia afrontar el cribratge massiu de la població andorrana, destacant precisament la magnitud del testeig que, segons deia el rotatiu, abastaria més del 80% de la població del país. Pel que fa als digitals, el seguiment més exhaustiu del cas andorrà a Catalunya ha anat a càrrec de Vilaweb. L'històric mitjà que dirigeix Vicent Partal ha dedicat diversos articles parlant de l'estratègia andorrana i va destacar de manera molt especial una de les frases del titular de la cartera de Salut, Joan Martínez Benazet, en una entrevista concedida, en què deia que “primer cal salvar la pell: no pot haver-hi dubtes sobre si s'ha de triar entre l'economia i la vida".

De la mateixa manera, la ràdio pública espanyola també va entrevistar el ministre de Salut per tal de conèixer com Andorra estava afrontat tota la situació de la pandèmia i quines estratègies s'estaven implementant. Martínez Benazet va parlar en Las mañanas de RNE. Pel que fa a la premsa escrita del país veí, tant les agències de notícies com Europa Press o EFE com el diari El País es van fer ressò de com des d’Andorra es va afrontar la crisi sanitària i, de manera especial, del testeig massiu a tota la població.

Així doncs, al llarg i l'ample del globus terrestre, l'estratègia andorrana ha estat molt ben valorada. Tot i ser una aposta arriscada, la premsa d'arreu del món l'ha donat com a bona i en moltes ocasions

s'ha utilitzat com a exemple de com frenar l'avenç de la malaltia.

tracking