Pandèmia mundial
Els logopedes reclamen teletreballar amb la cobertura sanitària de la CASS
Ros diu que estan “lligats de mans i peus” entre les directrius del Govern i la parapública
Tot i ser un col·lectiu petit i no ser proclius a fer gaire soroll als mitjans de comunicació, els logopedes alcen la veu per resoldre l’atzucac en el qual es troben immersos. Demanen, com en altres professions liberals, poder exercir la seva tasca de forma telemàtica. Ara bé, mentre des de les directrius del Govern se’ls insta a treballar a distància, la CASS no els permet reemborsar el servei en línia. I enmig d’aquesta contradicció el Col·legi de Logopedes estima que hi ha més de 400 pacients que han sigut desatesos en els darrers dos mesos.
“Estem convivint amb un doble discurs mentre hi ha pacients que estan en situació de risc”, expressa la logopeda Sara Fité. En aquest sentit, el confinament actua com un agreujant per progressar en el procés d’aprenentatge i millora de les facultats cognitives, raó per la qual demana que s’uniformitzi el discurs per acabar amb aquesta “inseguretat jurídica”. “Si exercim és a compte nostre, ja que si ho féssim passant per la CASS seria un acte delictiu”, apunta una de les veus de la vintena de professionals afectats per aquesta situació.
Les directrius del Govern
El passat 19 d’abril el Govern va publicar un avís al BOPA en el qual s’emetien unes recomanacions als consultoris de professions liberals on “no hi ha un contacte físic directe amb els usuaris”. “Sempre que es pugui cal incentivar el treball no presencial”, esmentava el document. Concretament, el text detallava que d’aquestes directrius quedaven excloses totes les consultes de professionals sanitàries “excepte els centres d’atenció psicològica, de logopèdia i les consultes de dietistes i nutricionistes”.
Així doncs, i tenint en compte que “el 98% dels usuaris van per servei públic”, segons assenyala la presidenta del Col·legi de Logopedes, Anna Ros, la immensa majoria dels pacients que necessiten aquest tipus d’atenció no poden rebre-la de forma telemàtica amb el reemborsament de la CASS. “Estem lligats de mans i peus”, declara Ros, qui lamenta que durant aquests darrers dos mesos “hem generat moltes pèrdues”.
Com a puntualització, el Col·legi de Logopedes admet que en les directrius del Govern també està contemplat que en aquells casos “urgents” es poden realitzar consultes presencials al despatx. Amb tot, Fité considera que aquests “criteris arbitraris” sobre el que és urgent i què no ho es deixa desemparats, per exemple, “ tots aquells infants que estan en dificultats greus d’aprenentatge i que no tenen seguiment a nivell escolar”.
La petició a la CASS
El conveni dels logopedes amb la CASS deixa clar que les sessions han de ser presencials. Però com a conseqüència de la reivindicació del col·lectiu, la secretària del Col·legi de Logopedes, Olga Armengol, va adreçar una petició a la CASS perquè les visites de forma telemàtica quedessin també cobertes per la parapública. A més, va oferir adaptar el sistema de pagament passant la targeta de manera electrònica, és a dir, “introduint nosaltres el número de la CASS del pacient en el programa de remeses”. Tot i això, la resposta va ser negativa en no considerar-se “una prestació necessària per fer front a l’emergència sanitària”. Resignada, Armengol lamenta que “es van passant una mica la pilota perquè Ministeri diu una cosa i la CASS diu un altre”.
Per la seva banda, fonts de la parapública argumenten que des del seu organisme no tenen potestat per poder pagar aquestes prestacions, ja que esgrimeixen que les tarifes venen fixades pel Ministeri de Salut. De totes maneres, les mateixes fonts asseguren que la petició s’elevarà a la comissió de cartera de serveis per estudiar un model global de prestacions telemàtiques.
De fet, tal com recorden des de la CASS, des del Govern sí que s’ha publicat un decret que regula una tarifa de prestació no presencial pels metges durant l’emergència sanitària. “Em sap greu que si havien pensat a modificar-ho pels metges també podrien haver-ho modificat per nosaltres”, afegeix Armengol.
Usuaris desatesos
En aquesta tessitura, a banda dels professionals, els usuaris són els altres perjudicats. Ara, si desitgen rebre un servei cobert per la CASS, forçosament han d’accedir per la via privada, quelcom que no tothom es pot permetre en temps de confinament. A tall d’exemple, el marit de la Montse Badia va patir fa uns anys un ictus i des de llavors necessita els serveis de logopèdia constantment “per no perdre el que ha adquirit durant molt de temps”.
En el seu cas, la lluita perquè les sessions de logopèdia siguin reemborsades de manera telemàtica ve de més enrere, ja que el seu marit té mobilitat reduïda. D’ençà combina la via pública amb la privada, però des que va iniciar-se el confinament ha hagut forçosament de substituir les sessions presencials per més consultes en línia, el que ha suposat una despesa afegida per al seu nucli familiar. “Estic empipada perquè hi ha una contradicció absoluta entre el que diu el Govern i la CASS”, clou la Montse.