El retorn a l'escola serà de manera esglaonada
Educació determina que la reobertura de les escoles no sigui obligatòria i que es produeixi de manera esglaonada
Les escoles, una de les activitats que restaven per calendaritzar, ja tenen data de reobertura: el 2 de juny. A partir de llavors, els alumnes podran tornar a les aules després que el 16 de març es decretés el tancament de tots els centres educatius. Així doncs, 78 dies després, l’activitat lectiva podrà tornar a ser presencial amb una sèrie de limitacions fixades pel ministeri d’Educació i Ensenyament Superior.
El primer punt que fixa el document en què està treballant la responsable de la cartera, Ester Vilarrubla, determina que la reobertura de les escoles no sigui obligatòria, de manera que el retorn a les aules es podrà dur a terme de manera esglaonada. En aquest sentit, els col·legis tindran la llibertat per organitzar l’activitat respectant els criteris sanitaris. Segons ha pogut saber el Diari, entre les directrius figura la restricció d’un màxim de 15 alumnes per classe, els quals hauran d’estar separats per una distància de dos metres. Aquestes són algunes de les condicions que s’han plasmat en el document pedagògic que està elaborant Educació –seguint altres models europeus i, sobretot, prenent com a referència l’exemple de França– i que presentarà als directors dels centres i al SEP.
Autonomia per a les escoles
D’altra banda, les escoles tindran autonomia per decidir si hi ha servei de menjador, si permeten que els alumnes surtin al pati o si les classes es faran per torns de matí i tarda o en dies alterns. Tot plegat anirà en funció de la distribució que puguin fer per complir amb la limitació d’estudiants per aula i de la separació que hi ha d’haver entre ells.
De totes maneres, Educació va fixar prioritària la incorporació dels escolars que presenten alguna discapacitat i també de tots aquells que han sofert alguna dificultat per seguir l’aprenentatge telemàtic durant els darrers dos mesos i mig. Així mateix, l’altre prioritat que es marca per acollir alumnes és que estiguin a cursos de canvi d’etapa perquè necessiten arribar al nou nivell amb una base d’ensenyaments adquirits. Seria el cas, per exemple, dels infants que estaven aprenent a llegir i escriure perquè quan passin de cicle ja haurien d’haver assolit aquests coneixements.
Accés a les instal·lacions
Prèviament al 2 de juny, el Govern va anunciar ahir a través d’un comunicat que també permetrà la reobertura parcial dels centres educatius des de dilluns perquè els docents puguin accedir a les instal·lacions per recollir material o concertar entrevistes presencials. D’aquesta manera, l’executiu preveu que les escoles que ho considerin oportú puguin fer determinades activitats d’avaluació presencial puntualment amb cita prèvia per fer un balanç del curs acadèmic i de la progressió dels aprenentatges, però en cap cas serà un retorn a l’activitat lectiva presencial.
EL SEP MATISA EL COMUNICA I ADMET QUE NO VA REPRESENTAR TOTS ELS AFILIATS
Paral·lelament a l’anunci del retorn a les aules, el SEP va emetre ahir una nota interna entre els seus afiliats per “reajustar” el polèmic comunicat que va provocar el rebuig de gran part de la comunitat educativa. En aquest sentit, la junta del sindicat va admetre que les declaracions “no van representar tots els afiliats”. Un dels elements que van generar més controvèrsia va ser la reivindicació de la retribució de les hores extres del primer trimestre del curs vinent. Sobre aquesta qüestió, el SEP va afirmar que “en cap cas s’ha posat en dubte la voluntat d’ajudar els alumnes”, tot i que van argumentar que van rebre queixes “per les formes de com s’ha presentat la idea i de la imposició de la mateixa”. Per aquesta raó, el sindicat liderat per Anna Mundó proposa “un voluntariat real” tenint en compte que “les circumstàncies personals de cadascú poden fer que això no sigui possible”. Tot i la puntualització, la nota també va defensar-se de les crítiques recordant alguns dels “dubtes” viscuts durant aquesta pandèmia. El sindicat posa com a exemple l’impediment per teletreballar del personal col·laborador o les dificultats generades als eventuals als quals no se’ls ha renovat el contracte.