Pandèmia mundial

La policia col·labora amb Igualtat per detectar casos de violència de gènere

El servei d’atenció a les víctimes ha registrat una cinquantena de casos des del confinament

La policia col·labora amb Igualtat per detectar casos de violència de gènereFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El cos de policia col·labora amb el servei d’Igualtat per detectar casos de violència de gènere. “El cos de policia realitza una feina d’identificació i, més estem treballant amb ells perquè tinguin present quina mena d’intervencions han de fer quan reben una trucada d’un domicili on s’està produint una agressió”, va exposar la cap de l’àrea d’Igualtat, Mireia Porras. En aquest sentit, va puntualitzar que abans de l’arribada del coronavirus van pactar amb els agents que canviarien la manera de tipificar els casos que surten al balanç de detencions setmanal, “però la pandèmia ha endarrerit els tràmits. La nostra llei de violència de gènere va en la línia del conveni d’Istanbul, en canvi, la policia es basa en el codi penal andorrà, on no hi ha una diferenciació”, va constatar Porras.

La cap de l’àrea va explicar que el servei d’atenció a les víctimes de violència de gènere ha atès des de l’inici de l’emergència sanitària 50 casos nous arran del confinament pel coronavirus, el qual ha fet augmentar de forma exponencial el nombre d’agressions. “Del 13 de març al 13 de maig del 2019 vam atendre un total de 17 casos nous, mentre que aquest any n’hem gestionat 50, dada que implica una diferència de 33”, va comentar. De la mateixa manera, Porras va expressar que l’increment de les agressions també és visible amb el nombre d’atencions des de principis d’any. “Des que va començar el 2020 hem tramitat 89 expedients per agressions, 37 més l’any passat, quan en vam gestionar 52”, va dir.

Així, va ressaltar que el servei disposa de cinc pisos per acollir les dones que pateixen violència, així com els seus fills. “Abans de la pandèmia en teníem tres de plens, on hi ha allotjades sis famílies, i durant aquests dos mesos n’hem reubicat dues més. Tot i que va matisar que moltes dones “ja han marxat de casa quan venen al servei”. Porras també va posar en relleu l’increment dels casos de prevanlença, aquells que segueixen gestionant, i els de retorn. “Des de principi d’any estem atenent un total de 197 casos, comptant els nous”, va exposar. I va afegir que “en aquests dos mesos hem rebut deu casos de retorn, dones que ja havien superat la situació, però han recaigut amb el mateix agressor o amb una altra persona”.

D’altra banda, la cap va indicar que el servei de Whatsapp no ha tingut gran acollida i només ha rebut quatre o cinc entrades. “Les dones prefereixen contactar-nos per telèfon, ja que explicar el que estan vivint a través d’un mòbil és complicat i necessiten el suport d’una altra persona que les escolti i pugui entendre la situació per la qual estan passant”, va apuntar.

Protocol d’actuació

El servei d’atenció realitza una actuació íntegra a les afectades. “Els expliquem que és la violència, com els pot afecta i com les podem ajudar nosaltres, fem un servei socioeducatiu”, va exposar la cap de l’àrea. I va matisar que donada la situació al país, “intentem fer les actuacions de forma telemàtica, tot i que en alguns casos és necessari l’acompanyament presencial a les víctimes”. Porras també va explicar que quan una dona arriba al servei es queda a càrrec d’una referent, que és qui s’encarrega d’identificar i valorar el nivell de risc de la persona “i analitzem quins són els serveis que pot necessitar i que creu convenient per a ella”.

tracking