Afers Socials atén 190 menors durant la crisi sanitària
Olivé admet que “potser no hem detectat totes les situacions de risc que s’han produït”
Afers Socials és un dels ministeris que no només no ha aturat la seva activitat durant la crisi del coronavirus sinó que ha incrementat el volum de feina. De fet, el cap d’Àrea d’Atenció a la Infància i l’Adolescència, Jordi Olivé, indicava que des dels diferents serveis que pengen del departament –atenció a la infància, acolliment i adopcions–, han fet seguiment a un total de 184 famílies i 190 menors i, entre aquestes, només han hagut de fer una mesura de protecció d'un infant que van haver de treure del nucli familiar i, després d’estar uns dies al CRAE, ara està en una família d'acollida aliena. A més, han hagut de fer dues derivacions noves a centres terapèutics. La clau de l’èxit, segons explicava, ha estat fer moltes trucades de contenció i ajudar que els indicadors de risc de les famílies no s’agreugessin, una tasca complicada en una situació anòmala com és el confinament. “Hem estat molt actius, especialment via trucades telefòniques, però també hem anat a domicilis i hem fet entrevistes presencials quan ha calgut: en situacions més greus o quan no podíem contactar amb les famílies ens hem basat en criteris de gravetat i si els mitjans telemàtics eren insuficients per tractar la problemàtica”, exposava.
Tot i això, considerava que “és cert que potser no hem detectat totes les situacions de risc que s’han produït, prop de les nostres famílies o d’altres llars”. Així mateix, afegia que “creiem que a mesura que aquests infants puguin retornar a la normalitat i reprendre el contacte més assidu amb els professionals, des de professors fins a Salut Mental, evidenciarem algunes situacions que ara per ara desconeixem, fins i tot de famílies que no estem seguint i que hagin pogut patir alguna situació que no hàgim pogut valorar i requereixin alguna intervenció”. “Estem oberts a poder conèixer qualsevol situació per poder donar aquest cop de mà” reiterava per fer una crida perquè, en cas que algú detecti alguna situació, ho notifiqui a través de la pàgina web del ministeri, on hi ha un apartat per denunciar possibles situacions de risc.
Pel que fa al funcionament del departament durant el confinament, explicava que “tots els professionals d’infància han treballat durant la Covid i hi ha hagut un sobreesforç per part de tots ells”. “Tot el personal que està a Afers Socials és perquè hi ha una vocació, si no es fa difícil. En moments de crisi aquesta vocació et surt. Evidentment ara hi ha un pic de feina important i creiem que més endavant el seguirem tenint, però s'està intentant donar resposta a tothom”. De fet, comentava que al principi de la crisi van detectar moltes famílies amb dificultat d’accés a les noves tecnologies. En aquests casos, els van ajudar a omplir sol·licituds per accedir a un iPad i també els facilitaven els deures que enviaven les escoles: “La impressora d’Infància també treia fitxes i les portàvem a la porta de casa perquè els nens poguessin seguir treballant.” “Si una família et demana ajuda, has de mirar com oferir-li”, subratllava.
Tornen les trobades familiars
El servei de trobada familiar ha estat aturat durant els darrers mesos però ara està tornant a arrencar. En aquest sentit, Olivé precisava que “hem treballat un protocol amb Salut per evitar una propagació del virus i hem detectat un grup de famílies que identifiquem com a més protectores pel que fa a les característiques personals. A poc a poc s’aniran incrementant les famílies d'aquest servei per donar resposta a aquestes visites”.