pandèmia mundial
Només un de cada quatre estudiants torna a l'escola el primer dia
Només un de cada quatre nens que podien anar a classe hi van acabar assistint
Un total de 2.211 alumnes dels 8.576 que podien assistir a classe durant el primer dia de reobertura de les aules hi van assistir. Xifra que suposa, aproximadament, un 26% del total, tal com va confirmar el ministeri d’Educació. No obstant això, cal recordar que no tot l’alumnat estava cridat a les aules, ja que només s’obrien per a aquells alumnes que cursaven primera i segona ensenyança o el seu equivalent en els diferents sistemes, i per als de maternal en l’educació francesa.
Desglossats per cadascun dels sistemes educatius, de l’escola andorrana van anar a classe un total de 804 alumnes, 659 pel que fa al sistema espanyol, mentre que del francès van ser 704. Pel que fa als percentatges d’ocupació, la conselleria d’Educació espanyola va confirmar al Diari que els diferents centres havien tingut una ocupació que va oscil·lar entre el 20% i el 28%. En relació amb els centres, el que va tenir més alumnes va ser el col·legi Janer, al qual van anar 240 nens. Pel que fa al sistema francès, la conselleria gal·la va informar que hi havia assistit un 33 per cent dels alumnes dels 2.100 que tenien l’opció d’anar-hi.
Autonomia dels centres
D’altra banda, cadascun dels centres es va organitzar a la seva manera per tal de fer l’acollida als alumnes, especialment en el moment de l’arribada. En aquest sentit, l’escola andorrana d’Escaldes-Engordany rebia els nens a la porta, amb dues mestres que anaven equipades amb equips EPI. Un cop allí, al pati i abans d’entrar directament a l’edifici, els nens s’agrupaven en funció de la classe de la qual formaven part i així poder guardar les distàncies de seguretat entre grups. Al contrari, el col·legi espanyol María Moliner va preveure una arribada esglaonada dels cursos; així doncs, amb franges de deu minuts, els alumnes, acompanyats dels pares, feien fila a l’entrada i ja estaven agrupats per les aules que després compartirien un cop dins el centre. Igualment, es van habilitar dues portes d’entrada al mateix edifici.
Pel que fa a l’assistència, la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, va recordar que anar als diferents centres educatius era voluntari. En aquest sentit, la directora de l’escola andorrana de Canillo, Antònia Darnés, va explicar que “hem de fer torns, per tal que tots els cursos puguin venir almenys un dia a la setmana al centre. Però hem intentat quadrar-ho perquè els alumnes de sisè puguin venir dos cops. Però es continua oferint educació en línia a qui no vingui”.
A més a més, des del ministeri d’Educació també es va informar que els centres, des d’ahir mateix, oferien el servei d’acollida per a aquells alumnes els pares dels quals s’hagin hagut de reincorporar a la feina i que ve a substituir el servei de guarda que s’ha realitzat durant les darreres setmanes. Un total de 1.126 alumnes menors de 14 anys es van acollir ahir a aquesta modalitat.
Finalment, cal recordar que amb aquesta reobertura de les escoles la majoria de centres també van oferir el servei de menjador escolar.
UN RETORN ESPERAT
El primer dia d’escola. Aquesta era la sensació que hi havia ahir en l’entrada dels centres educatius del país, que van reobrir les seves portes. Després de dos mesos i mig tancats, gairebé el mateix període que impliquen les vacances d’estiu, els nens i nenes es retrobaven entre ells i amb el professorat per tal d’encetar aquest tram final d’un any escolar que segur que ningú oblidarà. I també per als pares, que veien aquest fet com un tímid retorn a la normalitat. Precisament, el Diego, pare de dues nenes que van a l’escola andorrana d’Escaldes, va explicar que “és molt positiu. Les nenes ja tenien moltes ganes de tornar a classe i poder veure els seus companys”. D’una manera similar es va manifestar la Lucía, que acompanyava el seu fill al centre María Moliner, del sistema espanyol, que va comentar que “feia falta. Amb totes les mesures de seguretat, tal com s’està fent, els nens necessitaven sortir i estar amb els amics”. A més a més, el Diego va afegir que “gràcies a aquesta obertura i que hi ha també el menjador, tant la meva dona com jo podem treballar”. Els alumnes també es mostraven molt contents de poder tornar a l’escola. Així ho van explicar tant el Lluc com l’Aina, que estudien a l’escola andorrana de Canillo. Tots dos, amb un somriure que es veia darrera les seves mascaretes, van explicar que “estem molt contents de tornar a l’escola”. I seguint un mural que tenien al costat, van explicar les mesures que han de prendre, com ara rentar-se les mans o guardar els dos metres.