reportatge
Deu anys d'aeroport
El 4 de juny del 2010 es va reobrir l’aeròdrom de la Seu, que estava tancat des del 1984. Aquell dia el cap de Govern, Jaume Bartumeu, tot i ser a la capital de l’Alt Urgell, no va assistir a la cerimònia. Va assegurar que Andorra no s’havia d’implicar en la instal·lació.
El 4 de juny del 2010, un divendres al matí, es va inaugurar el reformat aeròdrom de la Seu d’Urgell, que havia deixat d’operar el 1984. Quan es va fer la cerimònia la Generalitat la presidia el socialista José Montilla i el Govern l’encapçalava el socialdemòcrata Jaume Bartumeu. “L’aeròdrom de la Seu ha de permetre dinamitzar el turisme i el desenvolupament econòmic de les comarques de muntanya i del Pirineu en global”, deia Montilla a peu de pista. Bartumeu, que estava a la capital de l’Alt Urgell participant a la Trobada empresarial del Pirineu però que no va assistir a l’acte d’inauguració, assenyalava respecte a la possibilitat que Andorra participés en la posada en marxa de l’aeroport que “no tenim ni pressupost ni voluntat política d’implicar-nos en la instal·lació. Dit això, estem contents amb la reobertura”.
A la crònica que es va publicar al Diari el 5 de juny es recordava que l’executiu va adoptar fa molt de temps, fins i tot abans de les eleccions del 2009, l’aposta ferma per Alguaire com a aeroport de referència per al Principat. “El que vam dir quan érem a l’oposició, durant la campanya i quan vam arribar al Govern era que enteníem que el de la Seu no era una opció en la qual Andorra s’hagués d’implicar”, va indicar Bartumeu als periodistes.
Deu anys i una setmana després, la Generalitat de Catalunya commemorava ahir l’aniversari amb un comunicat de premsa en què assenyalava que, més enllà de les operacions de vols realitzades, des de la seva inauguració, el 2010, quan hi havia només un hangar, s’ha passat a tenir-ne vuit actualment. S’han obert dues promocions d’hangars i aquest 2020 s’han adjudicat cinc més, que completen les promocions realitzades. Amb aquesta adjudicació s’ha omplert tot el perímetre de la plataforma de l’aeroport. També destacaven que un cop transformat d’aeròdrom a aeroport comercial i ara que compleix deu anys en funcionament, la infraestructura incorpora una maniobra de vol instrumental basada només en GPS, una tecnologia d’alta precisió que s’implementa per primer cop a l’Estat espanyol, i que facilita l'aterratge en condicions meteorològiques desfavorables. “Gràcies a aquesta maniobra, les companyies aèries o vols xàrters tenen més possibilitats d’oferir vols de manera regular a l’aeroport”, asseguren.
I una dècada després s’ha passat de la manca de voluntat d’implicar-se de Bartumeu a fer-ho al 100%. “El 2014, valorant el potencial comercial de l’aeroport gràcies a la seva ubicació geogràfica, es va signar un acord entre la Generalitat de Catalunya i el Govern d’Andorra per adequar l’aeròdrom d’aviació general com a aeroport comercial”, recorda el comunicat.
L’executiu participa activament en la gestió de l’aeroport i també hi posa diners. Fa unes setmanes, el ministre Jordi Gallardo va ressaltar que l’aeroport “té un potencial important per a Andorra i també per al Pirineu català, i per això cal donar-li suport per generar activitat i riquesa a la zona”. Un canvi radical respecte al que es deia el 2010.