Ordenament
Les multes per excés de velocitat tindran un cost mínim de 100 euros
L’ús del mòbil suposarà una sanció greu amb un import d’entre 100 i 200 euros tot i que la quantitat exacta es definirà a través del reglament
Les sancions econòmiques per excés de velocitat tindran un cost mínim de 100 euros i podran superar els 400 euros segons s’excedeixi del permès. A més, utilitzar el telèfon mòbil al volant passarà dels trenta euros aactuals a considerar-se una sanció greu amb un import d’entre 100 i 200 euros. El preu exacte encara està per definir, ja que el nou codi se centra en reglaments articulats amb els quals encara s’està treballant. Així ho va explicar el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, que va comparèixer amb el secretari d’Estat de Telecomunicacions i Infraestructures, Cèsar Marquina, per explicar la proposta de Llei del Codi de Circulació aprovada al consell de ministres i que es preveu que entri en vigor a finals d’any. El motiu de no fixar la multa exacte a la llei i fer-ho a través del reglament és que “ens permet ser més àgils en cas de necessitar una modificació”, va indicar Marquina.
El projecte, que ha estat treballat amb diferents actors com el cos de policia i diversos departaments i àrees del Govern, té com a novetat destacada les sancions de velocitat, encara regularitzades en pessetes. El codi vigent, de l’any 1999, marca que amb un excés de fins a 10 km/h la multa és de 2.000 pessetes, és a dir de 12 euros. En canvi, quan entri en vigor la nova llei la sanció passarà a ser de 100 euros. Es modifiquen els criteris i les multes es classificaran com lleus, greus o molt greus segons el que s’excedeixi. El màxim a què es podrà arribar seran 400 euros però hi haurà un cost addicional de 60 euros per cada 10 km/h de més del que la regulació contempli. Un canvi respecte al codi actual, en què la multa pot arribar als 240 quan es passa dels 70 km/h del permès.
MULTES GENERALS MÉS CARES
Una altra de les novetats té a veure amb una revisió de les sancions de caràcter general, que es divideixen en tres tipologies. Les que es considerin lleus tindran un cost entre els 0 i 100 euros; de caràcter greu dels 101 als 200 euros i si són molt greus de 201 a 400 euros, amb la possibilitat d’una reducció del 50% si el pagament s’efectua en un període determinat. A més, si es posa en risc la vida de les persones, el preu podria arribar als 1.000 euros. A tall d’exemple, el ministre va informar de la prohibició dels inhibidors de radars o l’obligatorietat que tots els integrants d’un vehicle portin el cinturó de seguretat. Tot i això, Torres va indicar que els barems per a cada sanció dins de cada tipologia s’especificaran en els reglaments. A part del cos econòmic, també la nova regularització preveu la retirada del permís de conduir en sancions molt greus i per reincidència i/o acumulació de tres multes en un període de sis mesos.
El nou codi també contemplarà l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) com el patinet elèctric o els “segways” i també les bicicletes. En aquest sentit, el ministre va informar que els usuaris rebran una sanció econòmica “idèntica a un conductor de vehicle motoritzat” si són enxampats amb una taxa de 0,5 g/l d’alcohol a la sang. Pel que fa a les bicicletes, a més, es regularà la separació del metre i mig entre el ciclista i el vehicle motoritzat i la possibilitat d’avançar-los en línia continua. També es fixa que per poder conduir un d’aquests vehicles sigui de caràcter obligatori l’ús del casc en trams interurbans per a tothom i per acompanyats menors de 16 anys en tots els casos. “És important regular aquests aspectes per seguir fomentant la mobilitat sostenible” va assegurar Marquina.
En paral·lel, es modifica l’edat mínima requerida de setze anys per al conductor de ciclomotors i motocicletes per poder portar un passatger i passa a ser de divuit. També l’edat mínima d’un passatger d’aquests dos tipus de vehicles, que anteriorment era de cinc anys, amb la nova redacció queda estipulada en set. A més, s’aplica la prohibició de circular en motocicleta i similars en condicions de neu. Seguint amb el criteri de tolerància zero, també es decideix no permetre prendre gens d’alcohol als conductors de transport de mercaderies, els de mercaderies o industrials amb una massa màxima autoritzada de més de 3.500 kg, els que estiguin en servei d’urgència i els de transport públic o privat de passatgers.