Finances
Dubtes sobre un contracte d'aigua d'Arinsal
L’executiu va adjudicar de manera directa una pericial sobre la contaminació de la font
El Tribunal de Comptes considera que el contracte pericial de valoració econòmica en el marc de la responsabilitat administrativa del Govern per la contaminació provocada per aigües d’Arinsal a Alfa Capital Assessors i Auditors per un import de 31.350 euros que durant l’exercici 2018 es va adjudicar de forma directa en haver-se declarat de caràcter sensible, no s’ajusta als requeriments de l’apartat 2 de l’article 54 de la Llei de contractació pública en la redacció que li dóna la Disposició final quarta de la Llei del pressupost general de 2016.
La disposició assenyala que els contractes que tinguin un import inferior a 12.000 euros, i també els declarats de caràcter sensible, poden ser objecte de contractació directa. Sempre que sigui possible, abans de formalitzar la contractació, l’òrgan contractant ha de consultar almenys dos empreses o professionals amb capacitat per executar el contracte. Una vegada feta la selecció de l’empresa o del professional, l’òrgan contractant hi convé el preu cert i la resta de condicions de l’encàrrec.
El Tribunal de Comptes indica que l’especial capacitació tècnica que requereixen aquests contractes ha de ser requerida en la fase de licitació sense que això pugui ser causa que limiti la concurrència entre les empreses que disposin de la capacitació tècnica suficient.
En l’informe sobre els comptes de l’executiu corresponents al 2018, l’ens fiscalitzador ha trobat altres adjudicacions directes sense justificació o justificació no adequada a la Llei de contractació pública. El tribunal ha trobat quatre adjudicacions en què es va argumentar per a la contractació directa la impossibilitat de promoure la concurrència, emparant-se en la disposició sense donar detalls dels fets que porten els tècnics a aquestes conclusions o bé perquè no s’hauria justificat d’acord amb allò que requereix la Llei de contractació pública.
Aquesta circumstància es posa de manifest, almenys, en les contractacions següents: el contracte per la prima de responsabilitat civil 2018, adjudicat a la Companyia andorrana d’assegurances per un import de 347.661 euros, amb capital assegurat de 4.795.687 euros; el contracte per la prima d’accidents 2018, adjudicat a la Companyia andorrana d’assegurances per import de 300.402 euros per un capital de 3.468.846 euros; el contracte per la prima d’automòbils 2018, adjudicat a la Companyia andorrana d’assegurances per un import de 189.573 euros; i el contracte per la prima multirisc 2018 adjudicat a la Companyia andorrana d’assegurances per un import de 190.551 euros, per un capital assegurat de 1.927.195 euros.
Treballadors eventuals
L’informe del Tribunal de Comptes posa en relleu que l’any 2018 es van observar contractacions d’eventuals per a places que han de ser cobertes mitjançant un procediment selectiu que han superat els màxims permesos per supòsits d’aquesta naturalesa. En concret, es van detectar un total de 50 contractes que superaven el termini de 9 mesos previstos.
L’ens fiscalitzador també posa en relleu que 112 funcionaris van superar el màxim d’hores extraordinàries autoritzades i compensades amb retribució que és de 120 hores a l’any. Un funcionari va treballar entre 300 i 350 hores extra; 25 entre 200 i 300 hores extra; 45 entre 150 i 200 hores extra i 41 entre 120 i 150 hores extra. Aquests límits no es poden excedir excepte en casos puntuals, degudament justificats.
RETRIBUCIONS A FUNCIONARIS PER CONCEPTES QUE NO ESTAN REGULATS
Un cop més, de la revisió efectuada pel Tribunal de Comptes s’ha observat que s’han retribuït a persones al servei del Govern conceptes en relació als quals no consta cap regulació normativa que els empari, per la qual cosa no es pot determinar la raonabilitat dels imports abonats. Els pagaments per conceptes retributius dels quals no consta una regulació normativa que els empari van ser el 2018 els complements de guàrdies forenses; la prima de secció canina i especificitat policial; la permanència al Pas de la Casa del personal d’educació; activitats d’hivern al Pas de la Casa i bombers al Pas de la Casa. D’altra banda i també en relació a la contractació pública, el Tribunal de Comptes retreu al Govern el fet que l’article 65 apartat 3 de la Llei de contractació pública preveu la creació d’un registre de contractes d’accés públic i determina la informació bàsica que ha de contenir. “Aquest registre no ha estat creat”, posa en relleu l’ens fiscalitzador.