pandèmia mundial
El Thyssen ajorna l'exhibició del 'Mata Mua'
La decisió està motivada per "causes logístiques insalvables"
En un escuet comunicat, la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza ha informat que la presentació del Mata Mua prevista per dimarts ha hagut de ser ajornada per motius logístics relacionats amb el moviment de l'emblemàtica obra de Paul Gauguin. Es desconeix si finalment l'exhibició del quadre a Andorra serà factible.
Va ser dijous passat quan es va anunciar que dimarts dia 30 el director artístic i conservador de la Col·lecció Thyssen-Bornemisza, Guillermo Cervera, `presentaria l'obra al Principat. Una notícia que atiava més foc a la polèmica per la sortida del quadre de Madrid. Des del diari El Mundo han considerat que es podria tractar d’un xantatge “per tancar unes negociacions estancades des de fa uns anys”. De fet, segons unes afirmacions del seu advocat a l’agència EFE, l’exministre Ángel Acebes, “Carmen Thyssen vol que el Mata Mua es quedi a Espanya i per aquest motiu està disposada a seguir negociant amb el govern un nou acord per a la cessió de la seva col·lecció”.
“Durant tot el període que he estat al ministeri mai se li va donar permís d’exportació, però tampoc se li podia negar perquè hi tenen dret, d’aquí el silenci administratiu”, va afirmar l’exministre de Cultura i Esports espanyol José Guirao, en una tribuna d’El País. A més, va afegir que el moviment de la sortida té com a objectiu “aconseguir millors condicions que les acordades a final de desembre. Precisament, l’actual ministre de Cultura i Esports, José Manuel Rodríguez Uribez, va assenyalar que va ser el mes de desembre quan es va donar l’autorització de sortida per a quatre quadres de la col·lecció de la baronessa, “el Mata Mua per silenci administratiu”, però que “no se li concedia l’autorització d’exportació definitiva pel règim especial i que si l’haguessin demanat partint d’aquest certificat haurien d’haver pagat unes taxes milionàries” que s’elevaven als 74 milions d’euros.
La baronessa hauria demanat un lloguer anual de 8,3 milions d’euros que es corresponia amb els “drets sobre els actius cedits en ús”, així com deixar fora de l’acord les obres El pont de Charing Cross, de Monet, Mata Mua, de Gauguin, i El Martha Mckeende Wellfeet, de Hopper. Tot i això, finalment es va reduir el cost a set milions d’euros i segons Guirao, Carmen Cervera va acceptar mantenir a l’acord el Mata Mua a canvi de Caballos de carreras en un paisage, de Degas, ja que per a l’exministre l’obra de Gauguin “no és només la més important dins la història de l’art, sinó també la més significativa de la seva col·lecció”.