reconeixement
Sant Julià inverteix en el turisme sostenible
El comú inicia els treballs per tenir l’etiqueta distintiva, que té un cost inicial de 10.000 euros
El comú de Sant Julià vol esdevenir un referent en el tursime sostenible. L’objectiu és obtenir una etiqueta distintiva internacional, cosa que permetrà a la parròquia formar part de la xarxa de ciutats amb aquest reconeixement i apostar per un tipus de turisme que actualment està en auge. En concret, es tracta del certificat Biosphere que atorga l’Institut de Turisme Responsable (ITR) i que compta amb el suport de la Unesco.
Per poder-ne formar part, la parròquia ha de presentar un projecte amb les característiques de la ciutat i una sèrie de compromisos a nivell sostenible i ecològic a més de fer una inversió inicial de 10.000 euros. A tall d’exemple, els objectius als quals s’ha de comprometre el comú és a anar canviant l’enllumenat públic per leds o les calderes de gasoil per energia renovable. Des de la corporació laurediana es calcula que el projecte pot estar enllestit d’aquí a un any i, per tant, disposar l’etiqueta de turisme sostenible el 2021. Un cop obtingut el distintiu, cal complir amb els compromisos i adquirits i passar els controls de l’institut que l’atorga. La renovació de l’etiqueta costa uns 3.000 euros i es fa anual o bianualment.
Formar part de la xarxa de ciutats permet, entre d’altres coses, tenir publicitat i màrqueting gràcies a l’institut que atorga el distintiu. A més, crea sinergies entre les ciutats que en formen part i permet, per exemple, que Barcelona incorpori Sant Julià com a destí perquè els seus turistes visitin durant un dia la parròquia.
Implicar el sector turístic
El comú lauredià considera que aquest és un bon projecte perquè permet presentar la parròquia amb una imatge d’estima per al medi ambient i cridar l’atenció d’un nou target de turisme. Per tot plegat la corporació vol implicar també en el projecte els comerços i hotels de la parròquia. En funció del suport que aconsegueixi podrà disposar d’un distintiu o un altre. En concret, hi ha tres categories a les quals es pot optar. La primera és la més senzilla en la qual s’obté simplement la identificació. La segona té un afegit en el cas que el sector comercial i hoteler de la ciutat doni suport a la iniciativa. I finalment una tercera categoria i la més important, que s’obté en el cas que el sector turístic també s’impliqui en el projecte i, per tant, agafi els mateixos compromisos mediambientals que el comú. En el cas de Sant Julià, s’espera obtenir com a mínim la segona categoria, entenent que la iniciativa serà bona per al conjunt de l’economia de la parròquia. A més dels diferents sectors implicats en el turisme, el comú també vol englobar el projecte en el futur de Naturlandia. Amb la renovació de la direcció i amb Xabier Ajona al capdavant del projecte, l’objectiu és transformar la imatge del parc i donar més importància a l’ecologia i la sostenibilitat. Un altre punt a favor per potenciar el turisme que ha d’atreure el projecte.