Infraestructures

Obres a la línia per reduir el trajecte en ferrocarril entre l'Hospitalet i Tolosa

Es treballa a la població fronterera, però s’actua des de la Tor de Querol fins a la capital occitana

Obres a la línia per reduir el trajecte en ferrocarril entre l'Hospitalet i TolosaARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La línia de tren que uneix la localitat ceretana de la Tor de Querol amb Tolosa (concretament fins a l’estació de Portet Saint Simon, situada a pocs quilòmetres de la capital d’Occitània) està fora de servei des del 15 de juny passat per la reforma integral que s’està realitzant amb l’objectiu de reduir de manera considerable el temps del trajecte que a dia d’avui supera les dues hores i mitja. Es tracta de la principal connexió ferrroviària de l’Arieja amb Tolosa i d’un trajecte, el de l’Hospitalet fins a la capital occitana, freqüentat pels andorrans que estudien a la universitat d’aquesta localitat.

Les obres que està duent a terme la divisió de la Societat Nacional dels Ferrocarrils Francesos (SNFC Réseau) dedicada a la conservació i millora de la xarxa de trens del veí del nord són de diversa tipologia i s’allargaran durant tot el 2020. Les que afecten el tall de la línia està previst que finalitzin el 31 d’agost, amb l’objectiu que el primer de setembre es torni a la normalitat.

Ara mateix el trajecte entre l’Hospitalet i Tolosa s’ha de fer en autobús mitjançant la línia que uneix la Tor de Querol amb l’estació principal de Tolosa, la de Matabiau. Es tracta d’un servei que la majoria de ciutadans de Tolosa qualifiquen de poc satisfactori, ja que la durada del trajecte moltes vegades multiplica per dos el temps que es triga a anar des de la capital d’Occitània a l’Hospitalet en tren.

Trens d’última generació

Les obres que realitza la Societat Nacional dels Ferrocarrils Francesos enguany són les més importants que s’han fet en aquesta línia des que el 2018 es va iniciar el pla per renovar el servei de tren de la regió d’Occitània. L’objectiu final dels treballs, a més de reduir el temps dels trajectes, és que a la línia puguin circular en millors condicions els trens d’última generació.

Cal recordar que per respondre a l'augment constant del trànsit de passatgers, l’SNFC Réseau va iniciar el 2018 a la regió d’Occitània un programa per adquirir una nova generació de trens que ofereixen més places. És per això que per al present exercici es van preveure grans obres a la línia de Tolosa fins a la Tor de Querol per permetre la circulació d’aquests trens. La millora del rendiment elèctric de la línia forma part d’aquest projecte, amb la creació de dues subestacions elèctriques, una a Saverdun i l’altra a l’estació de Venerque-Le-Vernet. En ser una línia molt exposada als riscos climàtics (neu, pluja intensa i gelades), el projecte també va preveure operacions de modernització de les catenàries entre les estacions de Portet-sur-Garona i Acs dels Tèrmens.

Altres tasques que s’estan realitzant a la línia entre Tolosa i la Tor de Querol són la renovació de baranes i travesses de les vies; la modernització de diversos passos a nivell; i l’allargament de les plataformes de diverses estacions de tren.

Trenta-tres milions d’euros

La inversió prevista per la Societat Nacional dels Ferrocarrils Francesos per a la millora de la línia aquest 2020 és de gairebé 33 milions d’euros. A les subestacions elèctriques s’han destinat 12,3 milions d’euros cofinançats per l’Estat francès, la regió i l’SNFC. Quan estiguin finalitzades aquestes obres hi haurà un increment elèctric suplementari de 13 megawats de potència.

Per a les catenàries es destinaran 120.000 euros per reemplaçar 1.200 metres de fils de contacte i a les plataformes s’invertiran 5,5 milions d’euros, cofinançats per la regió i l’SNFC, per a realitzar millores en catorze estacions de la línia. Per últim, es destinaran 15 milions d’euros, que pagarà l’SNFC, per a canviar 9.000 travesses de les vies.

CONSTRUCCIÓ D'UN SISTEMA D'AGULLES FERROVIÀRIES A L'ESTACIÓ DE L'HOSPITALET

La construcció d’un sistema d’agulles ferroviàries a l’estació de tren de l’Hospitalet és l’obra principal que es farà enguany a la localitat fronterera. També es veu afectada per la millora de la catenària entre Acs dels Tèrmens i la Tor de Carol, ja que l’estació de l’Hospitalet està situada entre aquestes dues localitats. Per a l’octubre està previst treballar en la millora del pont sobre les vies de Luzenac i a final de setembre haurien d’estar acabades les dues subestacions elèctriques que han d’incrementar la potència de la línia per al bon funcionament dels trens de nova generació. L’ampliació de les plataformes de les estacions de la línia es preveu que estigui finalitzada a final del mes d’agost, les mateixes dates en què haurien d’estar acabades les millores de les vies. El desembre és la data límit per tenir finalitzats els treballs a la catenària i a l’inici del 2021 ja haurien d’estar en servei les dues subestacions elèctriques. Tot i que el pla de millora de les línies de tren de la regió d’Occitània va començar el 2018, no es va realitzar aquell any cap actuació a la que uneix Tolosa amb la Tor de Querol. Només se’n va dur a terme tres l’any passat. Concretament, el 2019 es va començar a actuar al pont sobre la carretera de Luzenac i a una de les subestacions elèctriques existents i es van fer els primers passos per a la construcció de les dues noves. La inversió total a la regió d’Occitània serà de 220 milions.

tracking