Drets dels infants

Unicef posa el focus en l'accés a la salut mental

Les prioritats de l’ONG passen per lluitar contra el canvi climàtic i garantir una bona educació

Unicef posa el focus en l'accés a la salut mentalUNICEF- ANDORRA

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’accés als tractaments per la salut mental és una de les prioritats d’Unicef Andorra en els propers temps. Així ho explicava Marta Alberch, directora d’Unicef-Comitè d’Andorra, que exposava que “la tendència global és que els problemes de salut mental, especialment entre els adolescents, comencin cada vegada en una edat més jove i van en augment”. A més, afegia que “els suïcidis en la franja d'edat que va dels 15 als 19 anys és la tercera causa de mort al món”. És per això que considerava que “hem de trencar d'inici aquest tabú a parlar dels trastorns de la salut mental. Hem de poder parlar-ne obertament” i apuntava que durant la pandèmia “se n’ha parlat molt i ha estat una prioritat” i que això podia suposar una oportunitat per trencar el tabú. “Nosaltres vam fer accions a través de les xarxes socials i en col·laboracions amb el col·legi de psicòlegs vam fer càpsules per parlar sobre totes les emocions que sentien els infants, com la por”.

Alberch exposava que aquest és un dels temes que mundialment suposen un repte per a la infància i un dels que cal treballar. Seguidament va indicar que el canvi climàtic “és la pitjor amenaça que tenen els nens i, tot i que Andorra és com una petita bombolla, hem de lluitar per garantir que els infants tinguin un ambient sa i segur”. D’altra banda, quant a l’educació, va comentar que “la preocupació ja no és tant l’accés sinó que aquesta sigui de qualitat” i afegia que “s’està detectant que gairebé tots els infants del món van a l’escola, hi ha més nens escolaritzats que mai, però en molts llocs la qualitat no és l’adequada”.

En aquesta línia, Alberch expressava que la Covid-19 ha servit per detectar mancances: “Amb la situació que hem viscut, potser ens hem de replantejar com garantir una educació de qualitat i que la pugui seguir tothom en qualsevol situació”. A més, la directora d’Unicef Andorra va afegir que “aquí sí que s'han repartit eines tecnològiques si calia i Andorra Telecom ha posat internet a cases que no en tenien i ha estat complicat passar de tenir una educació 100% presencial a una 100% digital. S'han detectat petites disfuncions com infants que no seguien les classes i ara, amb més calma, s'ha de preveure com garantir l'accés a l'educació de tothom”. Quant a la qualitat de l’ensenyament, valorava que “se’ls ha de donar eines i recursos per a les feines que es trobaran en un futur”. En aquest mateix sentit, Alberch va destacar que “un altre repte per a Unicef és informar els infants del risc que suposen les xarxes socials: Ja no parlem de les agressions que poden patir en l’àmbit digital sinó que cada vegada comencen a utilitzar-les més aviat, amb 13 o 14 anys ja estan creant una empremta digital que no s’esborra”.

PLA NACIONAL DE LA INFÀNCIA

El 15 de febrer del 2019 es va aprovar la Llei qualificada dels drets dels infants i els adolescents, que establia la creació d’un pla nacional de la infància en un període de dos anys. “Ens servirà per saber en quines accions i iniciatives s’estan duent a terme al país per la infància des del Govern i els comuns”, manifestava, i apuntava que “s’estan fent moltes coses però no ho hem posat mai tot en un lloc. Quan sapiguem tot el que es fa ara, podrem veure on s’ha d’invertir i què es pot millorar”. Respecte si el pla nacional de la Infància estarà acabat dins del termini, Alberch afirmava que “amb l’aturada de la Covid, els terminis hauran de ser una mica més flexibles però ja s’hi treballa i calculo que l’any que ve estarà fet”.

tracking