PANDÈMIA MUNDIAL

La crisi per la Covid colpeja les companyies d'autobusos

La restricció d’aforament del 50% colpeja un sector força damnificat pel context de mobilitat internacional reduïda

La crisi per la Covid colpeja les companyies d'autobusos

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Sense un horitzó clar sobre quan podrà mitigar l’impacte de la pandèmia en els hàbits socials, les companyies de busos es troben submergides en una profunda crisi econòmica que no només amenaça de destruir llocs de treball sinó que també posa en perill la seva existència. A més, quan el sector començava a aixecar el cap van escampar-se els primers rebrots del virus arreu del continent, cosa que conseqüentment va comportar el decret del Govern del 14 de juliol passat per reduir l’aforament a l’interior dels vehicles. Una dolorosa mesura que ha colpejat un negoci que ja per si estava damnificat pel context de mobilitat internacional reduïda.

“És un problema molt important perquè el sector està en una situació límit i aquesta restricció d’aforament ens porta que tots els serveis siguin àmpliament deficitaris”, va esgrimir el CEO d’Andbus Dani Vinseiro. En aquest sentit, el gerent de la companyia troba “paradoxal” que a països de l’entorn, com és el cas de França o Espanya, es permeti el 100% d’aforament a l’interior dels vehicles, amb l’ús de mascareta obligatòria. “Hem expressat les nostres idees al Govern i estem a l’espera que ens diguin alguna cosa més perquè tenim molts dubtes. A la resta del món aquestes limitacions s’han acabat però no entenc per què nosaltres hem d’implementar coses que els altres no fan. És una situació insostenible, no sé, devem ser diferents”, va manifestar Vinseiro. Sobre aquesta qüestió, va recordar que estan mantenint quatre viatges diaris a Barcelona i dos a Tolosa. “A partir de quan creuem la duana podem omplir l’autocar, però abans no, és fins i tot ridícul”, va assenyalar. “En cap moment durant la pandèmia hem tallat la línia per mantenir els serveis mínims i el premi és un forat econòmic que cada vegada és més gran”, ressalta el CEO d’Andbus. En el seu origen, la companyia realitzava 14 trajectes diaris entre Andorra i Barcelona i 6 entre Andorra i Tolosa, raó per la qual s’han vist abocats a aplicar una reducció de la jornada laboral a tots els seus treballadors. A tot això, Vinseiro va reconèixer que el grau d’afluència en els desplaçaments internacionals és menor que de costum. “A Barcelona operem bàsicament amb l’aeroport del Prat i el nombre d’avions que s’enlairen no té res a veure amb el d’abans de la pandèmia”, va lamentar.

En similars circumstàncies també es troba Autocars Nadal, qui ha vist minvada al 25% de capacitat la presència de clients als seus vehicles. El director, Bartumeu Gabriel, va afirmar que “la majoria de gent que viatja amb nosaltres és per motius familiars o mèdics, de turistes quasi no n’hi ha, per no dir zero”. A més, Gabriel va subratllar que seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries, “el turisme fa desplaçaments curts des del seu lloc de residència i agafa el seu propi vehicle perquè té por d’agafar altres tipus de transport”. Així doncs, en la mateixa línia que Vinseiro, el director d’Autocars Nadal va vindicar el greuge que suposa la reducció de l’aforament al 50% mentre que aquestes restriccions no existeixen, per exemple, en el sector de la restauració.

EL TRANSPORT PÚBLIC PRIORITZA RECURSOS ABANS QUE GRATUÏTAT

L’anunci del cap de Govern, Xavier Espot, d’avançar cap a la gratuïtat del transport públic com un dels objectius del nou full de ruta ha tingut bona acollida entre el sector, tot i que els principals representants de les companyies de busos remarquen que la meta més important hauria de ser invertir en recursos per fomentar-ne veritablement l’ús. “L’horitzó de la gratuïtat està bé, però cal entendre que no tot s’arregla amb el preu. El que realment és més urgent és fer-lo prou fiable i adequat a les necessitats de la gent, és a dir, si algú l’agafa per anar a treballar que tingui la garantia que hi podrà arribar a temps”, va sostenir el CEO d’Andbus, Dani Vinseiro. En aquest sentit, va admetre que “segurament” el cost zero de les tarifes implicaria un increment de gent, però va recalcar que aquesta mesura “s’hauria d’implementar de manera correcta amb prou recursos per no tenir un efecte contraproduent”. A tall d’exemple, Vinseiro va lamentar que amb la reducció de l’aforament al 50% “estem donant un servei deficient perquè estem deixant gent a terra”, quelcom que “deteriora la confiança del client”. Per la seva banda, el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va matisar que “el que és gratuït no es valora de la mateixa manera que un preu, encara que sigui reduït”, raó per la qual va advocar per seguir abaixant tarifes però sobretot per apostar “per millors vies de comunicació perquè el bus pugui anar prou àgilment al seu destí”. Per tot plegat, Gabriel va insistir en la importància que les polítiques se centrin també “a deixar el cotxe privat a casa”.

La crisi per la Covid colpeja les companyies d'autobusos

tracking