Albert Moles
“Fer els projectes és tant o més interessant que aportar diners”
L'elèctrica considera clau mantenir el pla d’inversions perquè aquestes poden aportar valor afegit i ajudar a reemprendre l’activitat econòmica a diferents sectors del país
El futur de FEDA i les seves inversions emmarcades en el pla del Govern amb el nom de l’Horitzó 2023 van ser alguns dels temes que va desenvolupar el director general de la parapública elèctrica, Albert Moles, en l’entrevista realitzada en una de les sales de reunions de l’edifici d’Encamp.
La situació provocada per la pandèmia els ha fet replantejar les estratègies empresarials que tenien previstes?
No, més aviat el contrari. Les situacions que hem viscut ens han demostrat que anàvem pel bon camí; un exemple són els comptadors a distància, que ara amb el confinament han estat més importants que mai i ens ha permès gestionar situacions d’estrès com les que hem viscut. I hem de tenir en compte que les inversions que fem són amb amortitzacions entre vint i trenta anys vista.
Com impacta l’anunci del cap de Govern amb el pla Horitzó 2023 i l’esforç que va demanar a les parapúbliques?
La idea d’aquest esforç és que una part ja s’ha fet, ja que s’han aportat aquests diners a Govern. La segona part és el pla d’inversions. Al final, més dinamització i més projectes repercuteixen en les empreses d’Andorra directament o de manera indirecta, per això, fer els projectes és tant o més interessant que aportar diners. Si fessin falta més diners ja veuríem com ho fem.
Tenen distribuïts els 90 milions d’euros d’inversions que es va anunciar que es farien?
Aquest pressupost es divideix en tres parts, que són pràcticament iguals. Una anirà a les energies renovables, una altra a millores i renovacions de la xarxa elèctrica i la tercera part serà la que es destinarà als diferents projectes de cogeneració.
Quines són les inversions que faran en energies renovables?
Els objectius que tenim ens marquen aconseguir un 33% de producció pròpia el 2030, i ja fa dies que hi estem treballant. És una de les coses que estem acabant d’estudiar en projectes i que tinguin impactes significatius. Aquí el projecte exacte encara no el tenim tancat perquè ho estem parlant amb comuns i Govern, perquè no es fa sobre terrenys de FEDA però sí que hi ha la voluntat i la necessitat de fer-ho.
Però s’havia parlat d’energia eòlica o un parc fotovoltaic a Grau Roig; què hi ha d’això?
Estem treballant tant en la línia d’energia eòlica com fotovoltaica. La zona de Grau Roig és una molt bona ubicació, i estem treballant en diversos projectes. Ara estem instal·lant un màstil al cap del port de Grau Roig, per tal de mesurar la força del vent, que també ens ha de servir per valorar els projectes.
A què destinaran les altres inversions que tenen previstes en el pressupost?
Treballem amb dos altres grans eixos: la cogeneració i la inversió en la millora de les xarxes. D’aquest últim eix, ja tenim en marxa les obres d’ETR de l’Aldosa, per donar serveis a les valls del Nord, que aquests últims anys han anat creixent i descarregar una mica l’estació d’Encamp. I també diversifiquem per evitar un impacte més gran en cas d’avaries. Parlem d’una inversió gran, d’uns 10 milions d’euros, el projecte s’està fent i això acabarà el 2022-23.
Ha parlat també de millora de la xarxa actual. Quin projecte tenen sobre la taula?
En xarxes hi ha un segon projecte que és la línia entre Encamp i Grau Roig, i aquí farem una línia amb el triple de capacitat i que, a més a més, la treurem dels nuclis urbans. Aquesta línia, per a nosaltres, és molt important, perquè estava al límit de la seva capacitat de suportar l’energia elèctrica, i perquè l’electricitat al final és un vector per injectar energies renovables. Hem de tenir en compte també que està derivant cap a la mobilitat, calefacció i cada dia la societat s’electrifica més. I per això fem una línia que ha de donar més qualitat i capacitat.
Amb quin sistema faran aquest canvi de línia?
El farem en aeri, perquè si l’haguéssim de fer soterrada, la línia hauria de seguir el curs de la carretera, caldria foradar molt, a banda que el traçat seria molt més llarg. A més a més, que incrementaria moltíssim el cost de l’obra, a la qual ja destinem un total de quinze milions d’euros. Mentre que cinc més aniran a arranjaments d’altres sectors.
Pel que fa a FEDA solucions, mantenen les inversions en carregadors elèctrics de vehicles?
Sí, mantenim les inversions previstes en tot el tema dels vehicles elèctrics. Hem de comptar que el punt òptim ha de ser un carregador per cada vuit o deu vehicles. La ràtio aquí és una mica estranya perquè integrem també tots els vehicles dels turistes.