treball

Empleats del Punt denuncien pressions per deixar la feina

Una part de la plantilla confessa que hi ha “molts nervis” i que s’estaria fent mòbing als més veterans perquè marxin sense indemnització

Empleats del Punt denuncien pressions per deixar la feinaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els nervis entre els treballadors del Punt de Trobada per l’imminent desnonament del centre comercial segueixen creixent. Una part important de la plantilla no s’identifica amb els representants oficials dels empleats perquè considera que tenen lligams d’amistat i fins i tot familiars amb els actuals propietaris de l’edifici, la família Cachafeiro, que estan obligats a abandonar els grans magatzems per ordre judicial abans del proper 30 de novembre.

Segons ha pogut saber el Diari a través de diversos treballadors, l’ambient laboral que hi ha els darrers dies de vida del Punt de Trobada tal i com se’l coneix és de “molts nervis”. La situació és especialment difícil per als més veterans i, en conseqüència, habitualment els que tenen nòmines més altes per l’antiguitat i també els més grans d’edat i que temen més quedar-se sense un lloc de feina. Empleats del centre comercial confessen que “ens apreten molt” i fins i tot qualifiquen les “pressions” rebudes de mòbing laboral. Segons expliquen, els obliguen a canviar de secció i a col·locar constantment gènere encara que no sigui exclusivament la seva funció. “Estem molt cansats”, afirmen, indicant que “sempre hem tingut molta feina però ara ens apreten més, és exagerat”. A més, afirmen que “per qualsevol cosa se’ns fa un full de servei i fins i tot se’ns marca com una falta greu”.

Prefereixen no dir el seu nom per por a represàlies i insisteixen que hi ha “molt mal ambient perquè la pressió que tenim no és normal”. Pel que fa a la informació que se’ls ha donat, deixen clar que “només se’ns ha dit que el dia 30 de novembre es tanca i no sabem res més”. En cap moment se’ls ha parlat, diuen, “ni d’indemnitzacions ni de res, només que s’ha d’emplenar i vendre”.

Sense representació

El neguit s’agreuja perquè no se senten representats pels seus portaveus davant l’imminent canvi de mans del negoci. Aquest sentiment no és nou, ja que al llarg del litigi, que s’ha accelerat els darrers mesos, ja s’han alçat diverses veus d’empleats anònims denunciant que malgrat que la llei laboral hi obliga, els treballadors dels grans magatzems lauredians no han triat els membres del comitè d’empresa. El malestar creix perquè davant d’una situació tan delicada, molts d’ells dubten si veritablement els representants oficials defensen els interessos dels assalariats o si en realitat el que intenten és fer pressió per frenar el desnonament amb l’argument dels llocs de treball que estan en perill.

Enmig del descontentament d’una bona part de la plantilla davant del comitè, un grup de treballadors es va intentar mobilitzar a mitjans de febrer per nomenar un nou representant. Els interessats van reunir-se amb la Unió Sindical (USdA) per intentar organitzar-se i alçar la veu conjuntament. El moviment, però, no va acabar de tirar endavant i un mes més tard es va veure eclipsat per l’arribada del coronavirus. Segons els treballadors consultats pel Diari, “ningú s’atreveix a fer el pas perquè tenim por”.

Cal recordar que la Batllia va fixar fa deu dies el 30 de novembre com a data màxima d’ocupació del centre comercial per part dels actuals explotadors. El període que s’ha donat a la família Cachafeiro per deixar l’espai està condicionat a l’obligació dels actuals inquilins de presentar de forma quinzenal a partir del setembre un informe de l’evolució del desallotjament material del centre comercial. L’aute posava punt final a la disputa de calendari entre les dues parts, ja que la propietat demanava un termini de dos mesos per desnonar el Punt i els Cachafeiro en sol·licitaven 19.

EL TEMPS MÍNIM PER REOBRIR

El nou arrendador dels terrenys de la família Mallol, l’empresa Pyrénées, calcula que només necessitarà entre dos i tres mesos per fer una primera actuació bàsica a les instal·lacions abans de reobrir el centre comercial a partir de la desocupació de l’edifici. L’objectiu de Pyrénées, segons fonts properes a l’empresa, és estar el mínim temps per reobrir i reincorporar el gruix de la plantilla. Un cop feta la primera actuació i la reobertura del nou Punt de Trobada, el centre comercial, que compta amb tres plantes, en mantindrà sempre obertes dues i mitja per anar reformant l’espai progressivament.

tracking