Cultura

La Biennal d'Art de Venècia arriba al Consell

La socialdemòcrata, Susanna Vela, demana els informes de les quatre edicions anteriors

La Biennal d'Art de Venècia arriba al Consell

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La incertesa sobre la selecció dels artistes per representar Andorra a la Biennal d’Art de Venècia arriba al Consell General. La presidenta del Partit Socialdemòcrata (PS), Susanna Vela, va presentar ahir a Sindicatura una demanda d’informació sobre les actes, els informes i tota la documentació produïda pel comissariat i el Departament de Cultura de les quatre darreres edicions del certamen venecià.

Vela va recordar que a l’inici, quan es va començar amb la presència andorrana al certamen, s’organitzava un procés de selecció, al qual podien presentar-se tots els artistes d’Andorra que ho volguessin, ja que tenia la pretensió de ser “un revulsiu” per a la creació dels artistes del país. Per aquest motiu, la presidenta del PS també va demanar els informes que justifiquin el canvi en el format de la presentació i el procés de selecció dels artistes amb la designació directa d’aquests.

La demanda dels socialdemòcrates ve motivada després que l’artista i escultor egipci Ahmed Keshta denunciés fa uns dies que en el darrer procés de selecció no hi havia hagut joc net. Vela va indicar que li ha “preocupat seriosament les manifestacions realitzades per un dels artistes”, com també per “la resposta obtinguda per part del ministeri de Cultura”.

Els fets van tenir lloc l’any 2018, quan Keshta va voler presentar-se com a candidat per anar a Venècia. La comissària d’aquella edició Eva Martínez (Zoe) i el cap d’acció Cultural, Ivan Sansa, van mantenir una reunió al ministeri amb l’artista en què li demanaven que no es presentés aquell any, “ja que tenien decidit que hi aniria l’artista Shangti”, segons va explicar Keshta al Diari. A canvi que l’artista egipci acceptés el tracte, seria l’artista de la pròxima edició. L’escultor assegura que en cap moment va acceptar la proposta.

La notícia arriba ara, dos anys després dels fets ocorreguts, ja que Keshta no ho havia comunicat fins ara al·legant que “havia intentat oblidar el que va passar. Estem parlant d’un abús de poder”. I va afegir que “parlo perquè vull solucionar el problema. Deixar el camí pla per als pròxims artistes que es presentin perquè no es trobin en situacions similars com la meva”.

I per demostrar que no és una invenció, l’escultor assegura que compta amb una gravació de la reunió que es va mantenir ara fa dos anys. En aquesta, Keshta va explicar que Sansa li havia explicat que l’estratègia que havien pensat seguir consistia a “agafar dos finalistes, Shangti i un altre”, que en aquest cas va ser Martín Blanco. “Així nosaltres et podem tenir protegit i guardat per la següent edició. L’Eva repeteix com a comissaria i t’escull a tu com a artista”, va afegir l’egipci recordant les paraules del cap d’Acció Cultural.

D’aquesta manera, doncs, la decisió estava presa. “Sabia que Martín Blanco era un candidat que no tenia cap rellevància. La decisió té a veure amb el fet que Shangti tenia contactes, i els responsables consideraven que era el que necessitava la Biennal” va matisar l’artista.

La notícia sembla que ha arribat amb certa reticència al ministeri. Des de Cultura posen en dubte que hagi pogut incongruències en la selecció o que, almenys, la llavors titular de la cartera Olga Gelabert conegués i acceptés els fets. L’escultor , per altra banda, va assegurar que Sansa, durant la reunió, havia parlat en nom del ministeri i que indicava que Gelabert era coneixedora dels fets. L’actual ministra, Sílvia Riva, té interès a conèixer la versió de l’artista i preveu una trobada els pròxims dies.

Keshta, que ja s’havia presentat en anteriors convocatòries, va exposar la dificultat per aconseguir una plaça a Venècia. “Requereix molt esforç. A més, cal tenir el suport necessari per part del Govern”. “El que tinc clar és que no vull trepitjar a ningú i vull aconseguir el reconeixement pel meu treball” va concloure.

tracking