Apapma demana al Govern que aturi el projecte del telefèric fins al pic de Carroi
L’associació denuncia que la construcció del giny provocarà “greus impactes ambientals”
Com ja va succeir amb la tirolina de Naturlandia, la construcció d’un giny aeri de transport de passatgers torna a enfrontar Apapma amb una corporació, en aquest cas el comú d’Andorra la Vella. L’associació ecologista va elaborar ahir de bon matí un extens fil a Twitter en el qual va reclamar al ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat l’aturada del projecte del telefèric del pic de Carroi. En aquest sentit, l’entitat va advertir dels “greus impactes ambientals” que tindrà una infraestructura “faraònica” que cada dia compta amb “una massa social més gran de detractors”.
Sobre aquesta qüestió, la secretària general d’Apapma, Alexia Navarro, va denunciar l’absència d’un estudi d’impacte mediambiental. “Si el projecte tira endavant, demanem que almenys es faci una valoració prèvia sobre les conseqüències mediambientals que tindrà. I si es demostra que hi ha un impacte nociu, nosaltres ens posicionarem en contra”, va etzibar. Per aquest motiu, Navarro va apel·lar a la conservació del patrimoni natural, “l’atractiu principal del nostre país”.
Preocupació per les espècies
Un dels punts més importants en contra del projecte per a Apapma és que portarà “importants efectes negatius per a la protecció d’espècies en risc de desaparèixer”, com és el cas del tritó pirinenc, el gall de bosc, l’àguila marcenca, l’àguila daurada o el trencalòs. “El gall de bosc és un animal molt sensible que s’estressa molt quan hi ha molt moviment. I la construcció d’un telefèric por ser un canvi brusc en el seu ecosistema”, va exposar Navarro.
A més, la publicació a les xarxes socials també assenyalava que “a menys de 300 metres de la localització per on se suposa que passarà la infraestructura” es té constància de l’existència d’un niu d’àguila daurada i de dos nius de trencalòs. Per tot plegat, Apapma va remetre’s a dos articles de la Llei de tinença i protecció d’animals en relació amb la prohibició de la destrucció dels hàbitats de reproducció de les espècies protegides, així com també a la responsabilitat del ministeri de fer el seguiment dels danys produïts en béns privats i en territori andorrà de les espècies que estan en perill d’extinció.
Més enllà de “l’elevat impacte visual i paisatgístic”, l’associació ecologista també va sostenir que la destrucció i els canvis en el règim del sòl de zones no urbanitzades pot provocar un moviment de terres, quelcom que augmentaria l’erosió en les zones altament inestables.
La reacció de Marsol
Paral·lelament, la cònsol major d’Andorra la Vella va reaccionar a la publicació d’Apapma i va lamentar que l’entitat s’hagués pronunciat “de forma precipitada”. “Sempre he dit que pronunciar-se abans de veure el projecte és molt difícil. Quan es vegi el projecte tothom es podrà pronunciar i sobretot els ciutadans d’Andorra la Vella, que són els realment interessats”, va manifestar. D’aquesta manera, Marsol va assegurar que un cop estigui definit el plec de bases es posarà a disposició pública.
Amb referència a l’impacte ambiental, Marsol va opinar que això no suposarà “cap problema” tant per a Andorra la Vella com per a la Massana. “Precisament el que hem d’anar a buscar és menys vehicles i més sostenibilitat. Aquest tipus de ginys estan aplicant-se als països amb nivell mediambiental més avançats”, va exclamar la cònsol, qui va declarar que abans de final d’any hauria de veure la llum la licitació del concurs.
En darrer lloc, des del comú de la Massana van valorar que en aquests moments “és impossible saber l’impacte mediambiental” atès que “no està redactat el projecte constructiu”. Per tot plegat, van insistir en “la voluntat d’informar de tot el procés a la ciutadania” i van recalcar que el respecte pel medi ambient serà una qüestió “prioritària”.
GOVERN, EN ESPERA DE CONÈXIER MÉS EL PROJECTE
La idea de construir un telefèric que uneixi el centre d’Andorra la Vella amb el pic de Carroi no és nova, però la cònsol actual de la capital, Conxita Marsol, està decidida a ser la mandatària que l’acabarà duent a terme. L’aprovació d’un projecte d’aquestes característiques, però, requereix els avals tècnics necessaris i el llum verd de l’executiu. De moment, però, la corporació comunal no ha entrat encara cap projecte al Govern. Un cop ho faci, serà Ordenament Territorial qui n’estudiï la viabilitat i comprovi que els estudis mediambientals, que ha de presentar també el comú, permeten la construcció del giny. En cas que l’estudi presenti qualsevol dubte que posi en entredit el projecte, el Govern té l’opció de fer un estudi paral·lel o d’auditar el mateix que s’ha presentat. La voluntat de Conxita Marsol és treure a concurs el projecte i que el telefèric pugui sortir des del futur recinte multifuncional. Ara per ara, però, el Govern no té cap instrucció formal perquè això sigui així.