pandèmia mundial

Petició perquè s'aixequi la limitació del 50% d'aforament als autobusos

L’associació de transportistes va fer la demanda per carta i encara no ha rebut resposta

Petició perquè s'aixequi la limitació del 50% d'aforament als autobusosFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’associació de transportistes va fer arribar la setmana passada al Govern una petició en la qual demanava que després de la celebració de la Diada de Meritxell i l’inici del curs escolar s’aixequi la limitació d’aforament del 50% al transport públic. Així ho van explicar al Diari el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, i el president de la Cooperativa Inter­urbana, Gabriel Dallerès, els quals van manifestar que “és molt difícil gestionar el servei amb la meitat de la capacitat”.

D’aquesta manera, Dallerès va exposar que durant els mesos d’estiu “encara hem pogut assumir la reducció de passatgers per trajecte, però a partir de Meritxell considerem que l’executiu ha d’aixecar una mica aquest llistó, per aquest motiu des de l’associació hem enviat la petició, tot i que de moment encara no ens ha donat resposta”, ja que “la gent ha de poder arribar al seu lloc de treball sense problemes i, malgrat que ara mateix es dona en poques ocasions, ens trobem que algunes expedicions han hagut de deixar passatgers a la parada esperant el següent bus i, en conseqüència, arriben tard a casa o a la feina”.

En la mateixa línia, Gabriel va indicar que des d’Autocars Nadal en algunes ocasions han posat vehicles de reforç per poder acollir els usuaris, sobretot a les hores punta, “però arribem on arribem, fa temps que demanem que s’aixequi la limitació d’aforament”. A més, va afegir que “és evident que hem de respectar els dictàmens del ministeri de Salut, però creiem que falta una mica de sentit comú, ja que en altres sectors no hi ha cap reducció d’aforament”.

Gabriel també va expressar que després del punt àlgid de la pandèmia entre el març i el maig, “se’ns va permetre tornar al cent per cent tres setmanes, però amb el rebrot de principi de juliol el ministeri va decidir tornar a la reducció del 50%, i malgrat que ens van dir que només seria durant dues setmanes ja fa dos mesos que vivim amb la limitació”.

La tornada a l’escola

Un dels punts que més preocupen les companyies encarregades de les línies interurbanes és la tornada a l’escola dimecres. “El problema el tindrem a partir del dia 9, quan s’acumulin els infants que utilitzen el bus lliure, els treballadors i els ciutadans que es vulguin desplaçar, i és clar que arribarà un moment que el servei es col·lapsarà”, va apuntar el director d’Autocars Nadal. Gabriel també va puntualitzar que amb la restricció actual “ens serà molt difícil garantir l’horari, no tindrem capacitat per agafar-los a tots i al final la responsabilitat anirà cap al servei, quan el problema real és la limitació d’aforament”. Tanmateix, va assenyalar que “és curiós que les línies interurbanes hàgim d’absorbir la meitat dels passatgers i que les de transport escolar puguin anar al cent per cent de capacitat”.

Dallerès va afirmar que de cara a la tornada a l’escola “ja tenim previst un augment del servei, però igualment necessitem que es rebaixi o s’elimini la reducció d’aforament al transport públic perquè estem segurs que hi haurà problemes de saturació”. Així, va apuntar que als països veïns del nord i del sud “han retirat la limitació perquè han arribat a la conclusió que el millor és que els usuaris es protegeixin al màxim i es pugui anar al cent per cent”.

ENUIG D'USUARIS DE LA LÍNIA L6 PER LA LIMITACIÓ

Diversos usuaris de la línia L6, que uneix les parròquies d’Andorra la Vella i Ordino, es van enutjar ahir després de no poder pujar al bus per la restricció del 50% d’aforament. Tal com va explicar Dallerès, en l’expedició de les 12.40 hores a Ordino hi havia més gent de la que el servei podia absorbir i els passatgers que es van haver de quedar a la parada “es van enfadar”. El president de la Cooperativa Interurbana va afirmar que aquesta mena d’incidències perjudiquen el servei, ja que “la gent confia en l’horari de les freqüències i el fet d’haver d’esperar el següent vehicle i arribar tard no els fa gràcia i ens carreguen la responsabilitat”.

tracking