pandèmia mundial

2.725 dies de voluntariat

La Creu Roja Andorrana va fer una mobilització sense precedents per donar resposta als habitants del país durant el pic de la pandèmia de coronavirus. L’entitat va passar de comptar amb 234 voluntaris a superar els 1.900.

La xifra de voluntaris es triplica per la crisiF. GALINDO

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Diuen que en temps de crisi la gent treu el seu vessant més solidari, i en el cas de la pandèmia de coronavirus es va complir. I la Creu Roja n’és un gran exemple. En aquest sentit, el director de l’entitat al país, Jordi Fernández, explicava que l’ens existeix en 192 països, i en alguns d’aquests la tasca és molt visible. Però, apuntava que en un país desenvolupat no acostuma a tenir tanta rellevància fins que arriba una situació de crisi, com la pandèmia. Durant el moment més dur de la crisi del coronavirus, del març al juny, l’entitat es va mobilitzar per donar resposta a les necessitats de la societat. I la ciutadania va donar una gran resposta amb la figura dels voluntaris.

Tant és així que l’entitat, que només compta amb 20 treballadors, va passar de comptar amb 245 voluntaris a gestionar-ne 1.934 que es feien càrrec dels Stoplabs, dels hotels on hi havia els padrins de les residències, que oferien atenció telefònica i s’ocupaven de l’assistència domiciliària. En total, durant el pic de la pandèmia, van sumar 65.389 hores de voluntariat i van repartir 13.408 quilos de menjar. A més, es van portar a domicili 4.232 àpats fins al maig. Una part important de la tasca de l’ONG es va fer a través del telèfon. En aquest sentit, es van realitzar 3.110 trucades preventives a padrins i es tenen registrades 1.484 atencions d’assistència telefònica i per correu electrònic.

Sobre aquest tipus d’accions, Fernández va detallar que van haver d’assistir persones vulnerables que no podien sortir de casa. Així doncs, la tasca que havien de fer era molt àmplia: “Fèiem de tot, des de repartir medicaments, àpats i menjar fins a portar un microones a un home que no tenia res per cuinar o una manta a una senyora que tenia fred.” Tanmateix, va destacar que van detectar moltes persones que se sentien soles a casa i que el que realment volien era tenir algú amb qui parlar: “Ens va trucar una dona dient que no trobava el carnet de la CASS i després d’una estona ens vam adonar que simplement necessitava parlar, se sentia sola.” Així doncs, afirmava que van complir una funció social perquè hi havia persones amb problemes econòmics, familiars o de salut que “necessitaven socialitzar sense que ningú els prejutgés”.

D’altra banda, la Creu Roja va comptabilitzar 902 sortides d’assistència domiciliària i 27, per als animals. “Hi havia persones que havien donat positiu i no tenien ningú que pogués sortir a passejar el seu gos i els veïns no gosaven fer-ho”, exposava. També van fer 1.113 serveis de transport sanitari i van transferir 151 persones. Entre aquestes, els padrins d’El Cedre i la residència la Salita, que es van traslladar a l’hotel Fènix, que va estar operatiu durant 79 dies amb 84 voluntaris, i el Cèntric, que va acollir avis 31 dies. Dos hotels als quals se li ha de sumar el Panorama, que va acollir els metges cubans.

Per a totes aquestes tasques la Creu Roja va crear un taller formatiu de dues o tres hores i que es va destinar als joves que van arrencar diferents xarxes solidàries, als empleats dels hotels que acollien padrins i, finalment, per a les diferents estructures. Es van dur a terme fins a un total de 25 tallers en què es van formar 244 persones. I, per tal de gestionar els voluntaris dels Stoplabs, es van realitzar 6.576 trucades, en què “no s’inclouen els missatges de WhatsApp”, destacava. En definitiva, l’entitat va fer una mobilització sense precedents al país, i amb èxit.

2.725 dies de voluntariat

tracking