Esgotada la partida d'ajuts del pla Engega
S’han aprovat 74 subvencions a la compra de vehicles ‘verds’ i 28 més per a desballestament
El 2 de juny el ministre d’Economia, Jordi Gallardo, presentava l’edició 2020 del pla Engega destinada a millorar l’eficiència del parc automobilístic i apostar per la mobilitat neta. Estava dotat amb 500.000 euros, la meitat de l’inicialment previst a causa de la pandèmia. Després de la darrera tongada d’aprovació d’ajuts el passat 30 de setembre, la partida ja s’ha esgotat. Els 74 ajuts dedicats a la compra de vehicles de mobilitat elèctrica més els 28 per al desballestament han suposat la suma total de 499.890 euros. El fons s’ha quedat pràcticament a zero però des de l’executiu van matissar que existeix la possibilitat que algun beneficiari hi renuncïi, amb la qual cosa els diners s’atorgarien a d’altres sol·licituds respectant l’ordre d’entrada. Sobre la possibilitat d’activar més diners, el posicionament és el mateix que ja va expressar el titular d’Economia quan en van fer la presentació, que tot depèn de les necessitats relacionades amb la crisi sanitària.
El mig milió d’euros en subvencions s’han destinat a la compra de 61 turismes –40 elèctrics purs i 21 híbrids endollables de gasolina–, i 5 furgonetes i 8 motocicletes elèctriques. Quant als diners aprovats per al desballestament de vehicles vells, han servit per retirar de la circulació 25 turismes i 3 furgonetes i per a l’adquisició en substitució de 6 vehicles elèctrics, 20 catalogats com a eficients de benzina, 1 de dièsel i un darrer híbrid no endollable.
L’històric
Precisament la setmana passada l’Automòbil Club llençava una alerta a les administracions després de constatar amb l’estadística que Andorra ha frenat respecte a la implantació de la mobilitat elèctrica amb un descens de les matriculacions. El recull de dades de l’ACA constata el retrocés viscut l’any passat, amb només 65 matriculacions: 60 cotxes, una motocicleta i quatre furgonetes. En total, des del 2014 que es va posar en marxa el programa i fins l’any passat s’havien matriculat 1.228 vehicles elèctrics. L’any més exitós va ser el primer. En total van ser 455 matriculacions, 416 corresponents a cotxes, dues a motocicletes i 37 a furgonetes. El 2015 es van matricular 163 vehicles (148 cotxes i 15 furgonetes), el 2016 van ser 155 (132 cotxes, dues motocicletes i 21 furgonetes), el 2017 van ser 245 (188 cotxes, 34 motocicletes i 23 furgonetes) i el 2018 van ser 145 (116 cotxes, 14 motocicletes i 4 furgonetes). Per tant, l’any passat va ser el de pitjors dades.
Amb els números sota el braç, els responsables de l’ACA van instar les administracions a potenciar els incentius a qui compri i condueixi un vehicle verd, un sistema d’avantatges més ampli que l’actual que inclogui des de rebaixes impositives a subvencions per instal·lar carregadors als domicilis particulars o aparcament més barat. L’entitat, que reivindica des de fa anys les possibilitats d’Andorra per erigir-se en territori capdavanter d’aquest tipus de mobilitat (l’horitzó es va posar en un inici en Noruega), va lamentar que l’any passat les matriculacions únicament signifiquessin un 0,4% del total.