Estadística
Les vendes de motos augmenten per les restriccions al bus
Sansa sosté que l’increment de ciclomotors està relacionat amb la reducció d’aforament al bus
El creixement d’un 40% de les matriculacions al setembre de la categoria de motocicletes i ciclomotors està estretament vinculat amb la reducció d’aforament en el transport públic, segons va considerar el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa. “Pensem que les restriccions en els autobusos han propiciat que molta gent del país hagi optat per les escúters per desplaçar-se”, va afirmar Sansa. A més, el president de l’AIVA va assegurar que “els embussos i les cues”, sumats al fet que “bona part del país estigui aixecat per les obres”, han aportat el seu “granet de sorra” perquè el vehicle de dues rodes sigui cada vegada una aposta més plausible per a la mobilitat interna del país.
En aquest sentit, segons el darrer estudi d’Estadística, les matriculacions del mes setembre en l’apartat de motocicletes i ciclomotors van passar de 77 a 55 en comparació amb el mateix període de l’any passat. En termes generals, les matriculacions es van incrementar en un 5%. Concretament es van matricular 355 vehicles, pels 338 del setembre del 2019. Així mateix, també va destacar que el nombre de camions matriculats va ser exactament el mateix (31). Quant a turismes, hi va haver una variació negativa molt petita, amb 242 matriculacions per les 244 de fa un any.
Tot i l’augment del mes passat, en l’acumulat del gener al setembre les matriculacions van caure un 23%, amb un total de 2.564 matriculacions per les 3.330 del mateix període de l’any passat. Tots els grups presenten caigudes, especialment el de camions i camionetes (-36,9%), així com el de turismes (-25,8%). Pel que fa a l’acumulat dels darrers dotze mesos, la variació també es negativa, amb 3.753 matriculacions per les 4.471 del mateix període anterior, la qual cosa suposa una baixada del 16,1%.
El Pla Engega
D’altra banda, amb relació a l’esgotament dels 500.000 euros pressupostats per al pla Engega destinats a millorar l’eficiència del parc automobilístic i apostar per la mobilitat neta, Sansa va celebrar “l’èxit de les matriculacions”. Sobre aquesta qüestió, el president de l’AIVA va recalcar que tot i la reducció de l’ajut a la meitat del que inicialment estava previst, és “significativa” la tendència que s’albira a partir d’aquí. “Ens consta que des del Govern s’analitzarà si hi ha la possibilitat d’ampliar la partida abans d’acabar l’any alliberant algun altre import. És a dir, no hi ha el compromís de fer-ho, sinó de mirar-ho”, va assegurar Sansa. Cal recordar que els 74 ajuts dedicats a la compra de vehicles de mobilitat elèctrica més els 28 per al desballestament han suposat la suma total de 499.890 euros. Amb tot, des de l’executiu van matisar que existeix la possibilitat que algun beneficiari hi renunciï.
LA SUSPENSIÓ DE LA FIRA "FA MAL"
Paral·lelament, el president de l’AIVA, Carles Sansa, va lamentar que les mesures sanitàries hagin motivat la suspensió de la Fira d’Andorra la Vella. “Fa bastant mal perquè en aquesta darrera part de l’any els concessionaris necessiten la Fira per complir els seus objectius”, va dir Sansa. En aquest sentit, va afirmar que la Fira “és un aparador únic i exclusiu”, ja que és “impensable” que tot el públic potencial que s’acosta al recinte ho vagi a fer ara als concessionaris. Per aquest motiu, el president de l’AIVA va admetre que hi haurà empreses que tindran problemes a l’hora de quadrar números. “Hi ha un excés d’estoc en concessionaris perquè tothom comptava amb la Fira i no portar-la a terme serà un problema per al sector”, va dir.