pandèmia mundial
El comerç s'obre a finançar part dels tests Covid als turistes a la frontera
Espot ha lloat la bona sintonia entre la patronal, els bancs i el Govern per a les mesures
El sector comercial aposta per finançar part del cost de forma privada dels tests Covid als turistes a les fronteres per garantir que Andorra sigui una destinació segura. Així ho van manifestar ahir el director general de Viladomat Esports, Francesc Pallàs, la consellera delegada del Grup Quars, Cristina Palmitjavila, i el director de Grans Magatzems Pyrénées, Ivan Armengod, durant la primera taula rodona sobre el futur del comerç organitzada per la Confederació Empresarial (CEA). D’aquesta manera, Pallàs va exposar que l’estratègia comercial ha de passar per la creació d’una política sanitària que garanteixi la màxima seguretat als turistes que visiten el país diàriament.
La proposta, que ja ha estat posada sobre la taula en més d’una ocasió, passaria per realitzar tests ràpids de detecció del coronavirus als límits fronterers. “Es tractaria que cada turista que entri es faci una prova i en cinc minuts tingui el resultat. Si surt negatiu, podrà entrar, però si surt positiu haurà de fer mitja volta. D’aquesta manera garantirem al visitant que està en una destinació segura”, va explicar. En aquest sentit, va posar en relleu que estaria disposat a finançar-ne una part, ja que “si venen deu milions de turistes l’any i comprem el mateix nombre de tests ràpids, el cost seria assumible entre tot el sector”. En la mateixa línia, Palmitjavila va assenyalar que amb l’evolució de la pandèmia la tendència és que els tests cada vegada siguin més fiables i més econòmics, per la qual cosa va apuntar que “aquesta iniciativa ens farà més competitius en comparació amb altres països”. Armengod va indicar que a més de situar el país en una posició privilegiada sanitàriament, també “seria un mètode per tenir més afluència de turistes d’alt estànding econòmic”.
Canvi de model i digitalització
Durant el debat, els representants dels comercials també van posar sobre la taula la voluntat del sector per canviar el model comercial cap a un turisme de més qualitat. Palmitjavila va comentar que s’ha de promocionar l’arribada de grans marques que busquen qualitat i “seria un pas important per al país disposar de determinades zones on es puguin instal·lar aquestes marques”. Tanmateix, va puntualitzar que no es tracta d’una tasca senzilla i és necessari adaptar el turisme actual.
D’altra banda, un altre dels temes candents en la taula de debat va ser la digitalització del sector arran de la irrupció de la pandèmia. “La Covid ens ha obligat a avançar aquells projectes de futur que teníem en ment per als pròxims anys, i un dels més destacats és l’adaptació del sector a l’e-commerce”, va exposar Pallàs.
Al seu torn, Armengod va expressar que un dels aspectes que seria necessari tractar per poder desenvolupar aquest model de negoci seria incrementar la flexibilitat duanera. “Les dificultats per importar productes són un dels frens més grans que tenim per la digitalització, per això hem de buscar una fórmula per disminuir els tràmits a la duana”, va dir.
En l’obertura de les jornades, el cap de Govern, Xavier Espot, va lloar la coordinació existent entre el sector empresarial, bancari i l’executiu, a l’hora de treballar les mesures que es van començar a implementar al març.