Transport
Els taxis hauran de permetre pagar amb targeta i seran geolocalitzats
El Govern i el sector treballen per modernitzar la professió amb més control de les hores de conducció, la demanda a través de l’app Mou T_B i valoracions en línia
El Govern fa temps que treballa amb el sector del taxi per modernitzar-lo i donar un millor servei tant als conductors com als usuaris. “Tenim un sistema arcaic que cal modernitzar, sobretot en un país turístic com el nostre”, va considerar el director de Transport, Josep Pujol, que va afegir que l’objectiu és “oferir un servei òptim, eficaç i transparent”. Després de diverses reunions amb els implicats, ja hi ha sobre la taula diverses propostes de millora que s’han de plasmar en un esborrany per tal d’actualitzar el reglament actual. Entre les mesures hi ha l’obligació dels taxistes de disposar de cobrament amb targeta de crèdit i que la demanda del servei es pugui fer a través de l’aplicació Mou T_B amb l’objectiu de centralitzar tots els transports públics. En paraules de Pujol, “no pot ser que encara no es pugui pagar amb targeta de crèdit i fins i tot hauríem d’intentar que es pogués fer directament amb el mòbil com es fa a altres països”.
També es vol incloure la geolocalització dels vehicles, que ha de permetre, d’una banda, reduir l’espera de l’usuari que demana el taxi, ja que es podrà enviar el vehicle que estigui més a prop, i, de l’altra, controlar que els conductors no fan més hores de les permeses i que compleixen els dies de descans. “La geolocalització ens permet controlar les hores i els dies festius dels conductors però també si cobrim adequadament tot el territori i així donar resposta als usuaris en un màxim de temps que encara hem de fixar”, va detallar Pujol.
La centraleta única
La taula de treball, que conformen les dues associacions de taxistes, a més de conductors que no formen part de cap col·lectiu, les centrals independents i representants del ministeri que presideix Jordi Gallardo, avança adequadament i amb força consens sobre les propostes presentades. En l’únic punt en què la negociació està més encallada és amb el futur de les centraletes. El Govern és partidari d’unificar-les totes per garantir que el cent per cent de les trucades siguin ateses i a més que els operadors que responguin siguin del país, amb la voluntat que es doni una millor atenció. Actualment, en alguns casos hi ha subcontractades empreses de Barcelona, fet que dificulta que les persones que responguin a les trucades coneguin els carrers del Principat. Amb la centraleta única també es pretén que les trucades siguin ateses 24 hores per un operador i no desviades a mòbils de taxistes.
Part del sector, però, és reticent al canvi perquè considera que el pot perjudicar i restar clients. En concret, segons va indicar Pujol, és l’Associació de Taxistes (ATA) qui discrepa més amb la proposta. “Tenim dubtes de si l’opinió negativa sobre la centraleta única és de tota l’associació o només de la junta que els representa”, va indicar el director de Transport. En tot cas, l’executiu té clar que és la millor opció i fins i tot proposa fer-se càrrec de les despeses econòmiques i treure una concessió a concurs amb la voluntat de “donar el millor servei”. En aquest sentit, Josep Pujol va remarcar que “millorar el transport públic és un objectiu clar d’aquest Govern i seguirem en aquesta línia malgrat les modificacions pressupostàries a les quals ens està obligant la Covid”.
En la mateixa línia, el Govern vol que en els taxímetres s’incloguin totes les tarifes amb la voluntat de ser “més transparents”, així com la creació d’una placa distintiva per tal que sigui més senzill identificar-los i fer el control de possibles actes d’intrusisme. La intenció és que tots els canvis aportin dades objectives que facilitin la presa de decisions en qüestions com ara l’ampliació o no del nombre de llicències o augmentar els exàmens perquè hi hagi més persones disponibles per oferir el servei i afavorir que es contracti els millors.
CANVIS
1. Temps de resposta
Geolocalització dels vehicles
El Govern entén que la geolocalització dels vehicles permetrà enviar el taxi que es trobi més a prop del client i, per tant, reduir el temps d’espera de l’usuari i millorar el servei.
2. Evitar accidents
Control de les hores de treball
La geolocalització també permetrà tenir un millor control de les hores de conducció dels taxistes i dels dies de festa i evitar així possibles accidents.
3. Noves tecnologies
Demanda a través de l’aplicació
La voluntat és que els taxistes s’integrin en la plataforma de l’aplicació Mou T_B i que els usuaris puguin demanar el servei a través del mòbil.
4. Facilitats
Pagar amb el mòbil o la targeta
El nou reglament obligarà els taxistes a permetre a l’usuari pagar amb targeta de crèdit i fins i tot es vol estudiar que es pugui fer amb el telèfon mòbil.
5. Discrepàncies
Aposta per la centraleta única
L’executiu insisteix que la millor opció és unificar la resposta de les trucades en una centraleta única. La proposta, però, no agrada a part del sector.
6. Taxímetres
Buscar més transparència
El reglament obligarà també a ser més transparents amb els taxímetres. També volen crear una placa distintiva per facilitar la identificació dels vehicles.