infraestructures
L'EFA lidera la campanya per activar la construcció de l'aeroport
L’organització considera que és “urgent i inajornable” per a la recuperació econòmica
El projecte de la Cambra de comerç d’impulsar la construcció d’un aeroport a Grau Roig guanya adeptes disposats a implicar-s’hi de forma activa. És un dels efectes colaterals de la pandèmia de la Covid-19. L’Empresa Familiar Andorrana (EFA) s’ha implicat de ple en el debat i ha redactat una manifest en el qual defensa “l’absoluta necessitat de potenciar les connexions regulars i noves fronteres polítiques per al Principat”, o el que és el mateix, un aeroport nacional instal·lat al país. La infraestructura “Andorra-la Seu és una opció complementària, transitòria i limitada”. Per aconseguir l’objectiu que considera “urgent i inajornable” té previst fer arribar el manifest, al qual ha tingut accés el Diari, per demanar el suport a la construcció de l’aeroport al Govern, als grups parlamentaris, comuns i partits de l’oposició i a ciutadans i empresaris per impulsar la “infraestructura aeroportuària” que qualifica com “un projecte de país, un projecte de tots i per a tots”.
Economia, seguretat i sobirania
L’EFA ha estat des del primer moment a favor d’un aeroport nacional reconegut per la UE com a eina imprescindible per a millorar l’economia. Però fins ara no s’havia convertit en part promotora del projecte. Disposar de l’aeroport comportarà que les activitats econòmiques tradicionals i els futurs nous sectors com per exemple educació, sanitat o tot l’entorn digital rebrien “l’impuls d’una nova demanda que dinamitzaria el mercat amb persones i clients d’orígens geogràfics allunyats amb bona capacitat econòmica”. Els avantatges de l’aeroport segons l’EFA, van més enllà de l’increment i la diversificació del PIB i incideixen de ple en qüestions com la seguretat i la sobirania, que es veuria reforçada amb la infraestructura que permetria enllaçar “mitjançant un pla de rutes a la xarxa d’aeroports internacionals dins i fora de l’espai Schengen”. Serviria per “resoldre bona part de la nostra insularitat geogràfica”, ja que només hi ha dos punts d’accés al Principat, i tant pel nord com pel sud els punts fronterers estan a expenses de les limitacions que es deriven del tancament per motius polítics, sanitaris o per causes naturals alienes al país. El model que defensa l’organització per “desenvolupar les infraestructures de comunicació indispensables” és un ens públic i privat.
Entre 500 i 700 milions
La Cambra diu que el projecte de l’aeroport és a la recta final i pot ser realitat en tres o quatre anys. Una infraestructura que tindrà un cost d’entre 500 i 700 milions, que no ha de ser un impediment perquè hi ha uns cinc inversors interessats. Amb la creació d’una autoritat d’aviació civil es recaptarien diners per al sobrevol i per a taxes de matriculació d’avions. De l’impacte mediambiental, però, quasi no se’n parla.
AVANTATGES
L’aeroport serviria per a millorar l’economia tant per les activitats tradicionals com per als nous sectors perquè permetria l’arribada de clients d’origen llunyà amb alta capacitat inversora.
Trencar “la insularitat” que provoca que només hi hagi dos punts d’accés al país és imprescindible per reforçar la sobirania.
LA CEA VALORA SUMAR-SE A LA INICIATIVA
La Cambra està a punt d’afegir un altre aliat compromès activament en el projecte de posar en marxa l’aeroport nacional: la Confederació Empresarial Andorrana (CEA). La patronal té coneixement del manifest que ha redactat l’EFA i l’ha debatut internament amb un alt índex d’aprovació per part dels membres del comitè, segons ha pogut saber el Diari. Tot i que encara no ha pres una decisió definitiva sobre si s’adhereix a la campanya. Les previsions són, però, que la postura al respecte es faci oficial en breu. La CEA sempre ha vist amb bons ulls la construcció de la infraestructura aeroportuària i ha qualificat el projecte com una proposta rigorosa perquè els estudis de viabilitat ho avalen. I fonamental per a la diversificació econòmica.