infraestructures

Els experts es decanten per invertir en el tren

Els participants convidats al debat de la CEA desaconsellen construir un aeroport al país

Els experts es decanten per invertir en el trenFernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

Un projecte “faraònic” i “molt complicat”, amb aquestes paraules van descriure l’aeroport de Grau-Roig els experts que van participar en el debat que la CEA va organitzar ahir. Tots els participants es van decantar per invertir en un tren que connecti millor el país amb els aeroports de referència, com el del Prat, i per potenciar l'aeroport de la Seu. En aquest sentit, Ricard Font, president dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, va apuntar que “en el seu moment es va dir que l’aeroport de la Seu tenia sentit si es convertia en l’aeroport d’Andorra” i, a partir d’aquí, s’havia de “cooperar amb una mobilitat i unes connexions que tenen a veure amb Espanya i França”.

I Joan Amorós, president de Ferrmed, posava sobre la taula la que podria ser la solució per connectar Andorra amb Barcelona i amb París. Segons el seu parer, s’hauria de potenciar la línia entre Barcelona i Puigcerdà i desdoblar-la “com a mínim” fins a Vic. El president del lobby europeu per a les connexions ferroviàries al sud d’Europa va afirmar que, “amb aquesta línia arreglada, podríem fer el trajecte Andorra-Barcelona en 2.30 hores i podria estar llesta el 2030”. Així mateix, proposava connectar l'aeroport de la Seu amb Andorra amb una via ferroviària que podria ser un tren lleuger que permetria arribar “fins a les pistes".

“Hi ha un aeroport a uns 20 quilòmetres d’Andorra la Vella i amb un tren s’hi podria arribar en 20 minuts”, exposava, i afegia que “si aquesta infraestructura se saturés, es tindria un motiu per fer-ne un altre però a hores d’ara penso que hem d’aprofitar el de la Seu”. Amorós també va voler parlar d'oportunitats i en va assenyalar dues: el potencial d'uns Jocs Olímpics Barcelona-Pirineus i el fet que l'any que ve és l'any del ferrocarril i la Unió Europea està buscant projectes.

És per això que insistia que el Govern d’Andorra hauria de fer un estudi d’efectuabilitat que “té un cost de 150.000 o 200.000 euros i en quatre mesos es té fet”. “Des de Ferrmed ho hem estudiat una mica i ho veig totalment factible. Si ens hi posem ara està fet”, reiterava. “No estem parlant d’una obra faraònica, construir-lo val 300 milions d’euros, als quals després s’han de sumar les expropiacions, és factible”, va manifestar. Tanmateix, va subratllar que “Europa ha de ser neutra en emissions el 2050 i el transport ferroviari és el més eficient tant en consum com en emissions”.

Parlant també d’oportunitats, Font va considerar que la negociació de l'acord d'associació a la Unió Europea pot ser “una oportunitat per plantejar que aquesta nova relació comporti la construcció d’unes noves infraestructures i que hi hagi unes inversions que permetin millorar la connectivitat d’Andorra”. I valorava que “el ferrocarril és una de les millors opcions per lluitar contra el canvi climàtic”, alhora que remarcava la necessitat de fer una estratègia de transport en la qual es valoressin totes les opcions, quina és la millor, per què cal construir aquestes infraestructures i quin resultat s’espera.

Per la seva part, Josep Maria Vila, fundador de Suport, consultora d’infraestructures andorrana amb dècades d’experiència, va indicar que la construcció d’un aeroport “és una actuació molt invasiva i veig difícil que hi pugui haver el consens social necessari perquè es tiri endavant”. I va posar en relleu la necessitat de canviar d’hàbits i que s’opti per anar a peu, bicicleta o transport públic i va detallar que això passa per fer carrils bici segurs i “especialitzar els carrers o fer sentits únics amb carril bici, bus i per als cotxes”.

L'EFA REAFIRMA EL SUPORT A LA CONSTRUCCIÓ DE L'AEROPORT

L’Empresa Familiar va reafirmar ahir en roda de premsa la necessitat de realitzar “una profunda reflexió” per a la creació d’un aeroport nacional a Grau Roig. Així, el president de l’entitat, Francesc Mora, va indicar que donen suport al projecte de la Cambra de Comerç i va exposar que la possibilitat de disposar d’aquesta infraestructura milloraria la competitivitat d’Andorra i “li donaria un valor afegit”. A més a més, Mora va puntualitzar que és necessari “potenciar l’aeroport d’Andorra-la Seu”, ja que després “de molts anys hem aconseguit una bona infraestructura i ara hem de treballar perquè comenci a acollir vols com més aviat millor”.

tracking