Fiscalitat
La taxa verda deixarà marge de benefici a les gasolineres del país
La pressió fiscal amb el nou impost se situarà encara molt per sota que a França i Espanya sense que suposi un gran perjudici
L’associació d’Importadors de Carburants (Asidca) s’ha plantat davant la intenció de l’executiu d’implantar una taxa als hidrocarburs que servirà per finançar la rebaixa del transport públic i alhora té una finalitat mediambiental per reduir l’empremta del carboni al país.
La taxa és finalista, és a dir, que no representarà un ingrés extra per a l’Estat, sinó que repercutirà directament en la butxaca dels usuaris del transport públic, concretament amb una rebaixa de 36 euros, que és la xifra que el Govern calcula que gastarà de més amb la taxa mediambiental un cotxe que faci 15.000 quilòmetres en un any i consumeixi 6,3 litres als 100.
És per aquest motiu que fonts de l’executiu no comparteixen la tesi dels empresaris del sector. Tenint en compte la taxa de CO2 quan estigui implementada, la diferència impositiva serà de 30 cèntims amb França i 8 menys que a Espanya en la gasolina 98, mentre que pel gasoil serà de 30 al nord i 12 cèntims al sud. Per això es manté amb contundència que hi ha marge per mantenir la competitivitat i que no s’ha de repercutir en el consumidor, sinó que les empreses tenen marge per absorbir aquest increment que suposarà una petita disminució en el benefici comercial.
Amb les dades a la mà, i tenint en compte que els tres països compren els hidrocarburs en el mateix mercat, França és qui té una major pressió fiscal en la suma de l’IIEE (impostos especials) i TVA, que és de 73 cèntims en el gasoil i 83 en la gasolina 98. A Espanya, l’IIEE i l’IVA representen una suma per a l’Estat de 46 cèntims per litre de gasoil i 61 cèntims en la gasolina. A Andorra, l’IGI sumat a l’IIEE representa 30 cèntims en gasoil i 50 en la gasolina 98.
Aquest és el gran argument de l’executiu, que les gasolineres andorranes tenen marge per mantenir els beneficis i el diferencial de preus respecte als països veïns. A més, si es fa una repasssada a l’evolució dels impostos en els darrers 10 anys, a Andorra ha estat de 3,2 i 3,8 euros (gasolina i gasoil); a França, 10,2 i 21,7; i a Espanya l’increment ha estat de 10,8 i 11,5.
La conclusió és que tenint en compte els impostos a Andorra, la diferència va a parar al marge comercial i per tant la proposta d’aquesta taxa mediambiental no ha de suposar cap daltabaix per a les empreses de carburants. La comparativa amb les gasolineres low cost d’altres països no és justificada, ja que es tracten de segones marques que a Andorra no han funcionat.
Des de l’administració animen les benzineres del país a fer una aposta per la transició energètica amb servei per als automòbils elèctrics i la instal·lació de panells solars.
POR DEL SECTOR A LA FALTA DE TURISTES
Els ministres de Medi Ambient i el de Finances, Sílvia Calvó, i Eric Jover, van mantenir ahir una reunió en què van escoltar les reclamacions del sector i es va decidir que abans d’aprovar el text definitiu del canvi de la llei es farà extensiva al col·lectiu perquè facin esmenes i canvis que considerin oportuns. El govern continua amb la ferma voluntat d’aprovar la taxa de forma progressiva. Ramon Visent, president de l’associació, va indicar que és un problema posar impostos, encara que siguin verds. També va remarcar que “estem amb un 30% de menys vendes. Ens fa por que els turistes no puguin entrar, el carburant de locomoció el 75% és per a turistes, el consum a Andorra s’està aguantant perquè la construcció tira i això fa que el consum intern no hagi baixat”.