El Govern esglaona l'aplicació del nou impost a la benzina en dos anys

Medi Ambient eximirà el sector dels hidrocarburs de cinc euros de la taxa per tona de diòxid de carboni emesa pels vehicles el 2021

El Govern esglaona l'aplicació del nou impost a la benzina en dos anysFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, va anunciar ahir en roda de premsa que l’aplicació del nou impost a la benzina serà gradual durant un període de dos anys, afluixant la corda que manté en tensió el Govern i el sector dels carburants, afectat per les restriccions de mobilitat als països veïns. “Els importadors sempre han demanat una gradualitat pel que fa a l’impost de locomoció. Per això hem volgut respondre en part a la demanda del sector imposant aquesta transitòria per al 2021”, va expressar Calvó, després que l’executiu donés el vistiplau a la modificació de la Llei d’impostos especials, que ara ha de continuar el seu recorregut pel Consell General.

Concretament, la transitòria que va aprovar ahir el Govern preveu que la càrrega impositiva de 15 euros per cada tona de diòxid de carboni que ha d’assumir el sector es redueixi a 10 durant el 2021. Aquesta mesura, tenint en compte el calendari de treball del Consell General, ha d’entrar en vigor a la tardor, de manera que la taxa no es veurà afectada durant “bona part de l’any”, tal com va afirmar Calvó. En qualsevol cas, la ministra va ressaltar que, en al·lusió a l’impost, “era important que ja es pogués implementar el 2021”.

D’aquesta manera, a partir del 2022 ja es recaptarà la taxa a partir de la fórmula que inicialment havia estat preconcebuda: 15 euros de l’impost al CO2 es repercutiran en el preu del carboni i 15 euros seran assumits pel Govern mitjançant la corresponent reducció del tipus impositiu vigent. Partint de la premissa que el Govern fixa una càrrega impositiva de 30 euros per tona de diòxid de carboni, un import que ve encomanat per l’OCDE, l’objectiu del Govern és que la taxa tingui “un caràcter finalista”, ja que servirà per “alimentar un fons verd” i així poder finançar els projectes “que ens han de permetre avançar cap a la transició energètica”.

Sobre aquesta qüestió, l’Associació d’Importadors de Carburants d’Andorra va emetre ahir un comunicat en el qual va assenyalar que “no hem arribat a cap acord amb el Govern sobre la taxa de carboni”, ja que la seva posició és de rebuig “a cap mena d’augment fiscal sobre els carburants”. “Qualsevol increment suposarà perdre el diferencial amb els països veïns”, van afegir. Al seu torn, el ministre de Finances, Eric Jover, va sostenir que l’evolució de la pressió fiscal dels darrers anys sobre el sector dels hidrocarburs no ha d’afectar la competitivitat del país. “A França el gas­oil s’ha incrementat 21 cèntims per litre, a Espanya 11 cèntims per litre i amb el que farem nosaltres serà de 3,8 cèntims”, va dir.

Igualment, Calvó va informar que per al sector de la calefacció també es preveu una implementació progressiva de 2,5 euros durant una moratòria de sis anys a partir del 2022.

tracking