reportatge
Polsadors antivàndals
Mobilitat substitueix els polsadors per a vianants dels semàfors per un nou mecanisme que s’activa amb l’acció d’apropar la mà.
L’acció de prémer el botó del polsador d’un semàfor perquè s’encengui el verd que permet el pas de vianants va camí de ser història. I malgrat que podria ser una mesura anti-Covid –per allò d’evitar tocar elements que passen per moltes mans– en realitat també és antivandalisme. I un canvi per evitar els problemes que es generen amb el vell mecanisme d’accionar el botó quan neva i baixen les temperatures. Els antics ginys s’estan substituint per uns de nous que no necessiten contacte: apropant la mà o un objecte qualsevol activen la petició del vianant perquè el semàfor canviï de color. Una renovació progressiva, explica el responsable de l’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, que evita els problemes citats.
I és que, apunta, “la Covid influeix perquè com menys coses es toquin millor”, però també afegeix que “el polsador del semàfor és un dels elements que més vandalisme registren”. Bretolades del tipus d’introduir alguna cosa a l’espai del botó que acaba bloquejant el mecanisme i inutilitzant-lo. Però, a més, afegeix Bonell, és un element que pateix també moltes incidències quan neva i baixen les temperatures. El nou sistema es va testar en una prova pilot i va superar l’examen. Semàfors com ara el del carrer Baixada del Molí, davant de la nova seu de la Justícia, o el de l’avinguda Tarragona, a tocar de l’edifici de les Columnes, ja s’activen sense contacte.