Reportatge
ASMR amb do andorrà
Gina Torrent és la cara visible que hi ha darrere del canal de Twitch ‘Cokegin’, un espai que va decidir crear després de comprovar en pròpia pell els efectes relaxants del fenomen ASMR. A hores d’ara, el seu canal compta amb 32.400 seguidors d’arreu del planeta.
Tot va començar fa deu anys quan un lloc web anomenat AfreecaTV va començar a publicar vídeos de gent menjant. Encara que costi de creure no va haver de passar gaire temps perquè es creés un públic aficionat a aquestes emissions televisives en què apareixien coreans ingerint gran quantitats de menjar mentre comentaven alegrament com els havia anat el dia. L’èxit d’aquesta pràctica, anomenada mukaband, que prové de les paraula coreanes muk-da (menjar) i bang-song (teledifusió) ha tornat a ressorgir fa poc temps generant grans audiències a YouTube.
En el seu cas, la Gina Torrent no es dedica a plantar-se davant la càmera amb un plat d’espaguetis sinó que utilitza un micròfon binaural per crear un altre tipus de contingut molt diferent: l’ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response), el fenomen biològic que està arrasant a internet. De fet, per a qui no li soni el terme, l’ASMR es tracta d’un tipus d’experiència caracteritzada per una sensació o formigueig que normalment comença al cap, i que recorre la part posterior del coll fins a arribar a la part superior de la columna vertebral a través de percebre estímuls visuals, auditius o cognitius.
Així doncs, des del seu usuari de Twitch Cokegine, que a hores d’ara ja reuneix 32.400 seguidors, aquesta andorrana de naixement s’ha fet un lloc important retransmetent vídeos d’aquest format. “Ja fa molts anys que ho havia intentat però no m’havia sortit bé. Aquest any, en canvi, amb l’excusa del confinament, vaig trobar aquest contingut que ha tingut molt bona rebuda.” Com explica, ja fa sis anys que la Gina està a Twitch, la plataforma per excel·lència de retransmissions en directe que s’ha fet famosa al món gamer, però no ha estat fins fa dos mesos que realment ha esdevingut popular dins la plataforma.
“Jo ho escoltava per dormir. Està comprovat que al 20% de la població li provoca una reacció al cos”, comenta l’streamer. I és que de ser-ne consumidora va passar a voler fer el salt de crear ella mateixa els continguts.
“Vaig començar amb un micro de 20 euros i a poc a poc la gent em va ajudar econòmicament. Ara tinc un molt bon equip.” I és que, de fet, la part tècnica en l’ASMR té un pes molt important ja que els vídeos necessiten estar gravats amb un tipus de micròfon específic anomenat binaural, que es configura perquè es pugui diferenciar la dreta i l’esquerra i que té una sensibilitat i una nitidesa molt alta. D’altra banda, perquè s’acabi de fer efectiva aquesta experiència, cal que el receptor escolti els àudios amb auriculars.
A hores d’ara no és poca l’oferta de vídeos ASMR que els usuaris poden trobar a les xarxes però el contingut de la Gina es diferencia pràcticament per dues característiques específiques. D’una banda, perquè s’ha especialitzat en la recreació de sons de la natura a través de diversos objectes tan originals com una arpa de cristall, una mena de xilòfon que fa soroll, un tambor de llengua que té un so molt particular o una ocarina, un tipus de flauta celta. I, per l’altra, perquè, segons ella, és l’usuari que, ara per ara, ofereix un so més net.
La Gina s’ha especialitzat en un tipus d’ASMR relaxant però és conscient que, potser pel fet de ser més comú entre el gènere femení, molta gent ho associa directament a altres modalitats, com l’ASMR sexual. “Hi ha qui directament llepa el micro. El meu és per dormir. I em sap greu que es vegi així perquè és un camp meravellós. És com meditar. La gent ho està associant a això i no és només això. De fet, té la certesa que ha ajudat molts dels seus subscriptors amb patologies mentals o insomni a deixar la medicació. “Estaria bé que la gent conegués l’altre cantó, no només el sexual.”
Pel que fa al seu públic, la Gina va tenir clar des del primer moment d’utilitzar l’anglès. Una tria que li ha permès globalitzar el seu contingut i arribar a gent d’arreu, incloent usuaris de l’Àsia, del Japó i, fins i tot, de Corea.