El Govern ingressarà 90 milions en sis anys amb la taxa del CO2 al carburant

La recaptació prové d’una part de l’impost ja existent més el que entrarà en vigor aquest any

El Govern ingressarà 90 milions en sis anys amb la taxa del CO2 al carburantFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

El Govern preveu ingressar prop de 90 milions d’euros en sis anys procedents de l’impost especial de CO2, conegut també com la taxa verda, que afecta els carburants destinats tant per a la locomoció com per a calefacció. Els diners que es preveuen recaptar no provenen íntegrament del nou impost, sinó que hi ha una part que correspon a la taxa que ja hi ha vigent i que s’ha transferit a la de nova creació. Sigui com sigui, l’executiu calcula que un cop passats els sis anys que donen de marge per implementar gradualment el nou impost s’hauran recaptat un total de 90 milions i a partir d’aquell moment cada any entraran a les arques de l’Estat uns18,5 milions per aquest concepte.

La taxa, que es preveu que entri en vigor a mitjan aquest any, quan la modificació de la Llei d’impostos especials que es troba ara en tràmit parlamentari s’aprovi, no agrada a l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants (Asidca). A través d’un comunicat, l’associació es pregunta irònicament si Govern, d’aquí a sis anys, “ens regalarà cotxes elèctrics a tots els ciutadans d’Andorra?”. Amb tot, l’Asidca dubta de la projecció d’ingressos de Govern, que espera que les vendes es mantinguin encara que la pressió fiscal creixi. Pel sector, és poc probable que això succeeixi perquè asseguren que el diferencial amb Espanya baixarà i es perdrà competitivitat.

El sector alerta que la nova taxa tindrà un impacte en la butxaca del consumidor i afirma que el canvi preveu augments per a aquest 2021 de l’impost del carburant de fins al 8,9%. En aquest sentit, l’entitat destaca que el nou impost suposarà un encariment de la taxa del carburant de locomoció de fins al 13,4% l’any que ve i del 58,4% en un termini de sis anys. “En un moment de la història en què no s’apujarà res, només plantejar aquestes alces en un producte ja ens sembla fora del normal i qüestionable”, assenyala, i lamenta que el Govern hagi entrat a tràmit el projecte de llei malgrat les demandes del sector d’ajornar la implementació.

L’entitat tampoc no comparteix alguns dels projectes que l’executiu pretén impulsar amb els ingressos de la nova taxa. Com a exemple, els importadors de carburants posen les millores anunciades en el transport públic. Remarquen que l’abonament de trenta euros del bus és una iniciativa que no té una relació directa amb el fons verd perquè el Govern “pot destinar els recursos que obté de la imposició a allò que vulgui”.

CRÍTIQUES

L’associació afirma que està d’acord a legislar per incentivar la transició ener­gètica però assegura que ara no és el moment.

El sector considera que la millora del preu del transport públic que vol implantar Govern no té una relació directa amb el fons verd que es vol subvencionar amb els ingressos de la taxa.

tracking