Reportatge

Proximitat i valor artístic

El Museu Carmen Thyssen presenta juntament amb Crèdit Andorrà l’exposició ‘Talents amb denominació d’origen. De Rigalt a Puigdengolas’. Una mostra comissariada per Isabel Rodríguez i Guillermo Cervera que es podrà veure fins al 9 de gener del 2022.

Proximitat i valor artísticFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Père Tanguy va ser un personatge famós entre els pintors del París del segle XIX. Tenia una petita botiga d’articles de dibuix al barri de Montmartre i es diu que regalava pintures a canvi de quadres. La llegenda també explica que Van Gogh, un dels seus compradors habituals, li exigia que no posés mai el color negre a la venda. I és que els impressionistes no utilitzaven mai aquest color.

Avui, les parets del Museu Carmen Thyssen d’Escaldes-Engordany precisament s’han llevat amb molts quadres de pintors impressionistes que, tot i que per proximitat segur que no compraven a la botiga de Père Tanguy –es tracta de quadres d’artistes catalans–, podem posar la mà al foc que tampoc utilitzaven directament el color negre a les seves teles.

Talents amb denominació d’origen: de Rigalt a Puigdengolas, doncs, és el nom de la nova exposició que avui obre les seves portes al museu. Una selecció de quadres comissariats per Isabel Rodríguez i Guillermo Cervera d’artistes catalans amb un protagonisme molt important de la col·lecció d’art que Crèdit Andorrà ha anat forjant des del 1989.

“Aquesta exposició sorgeix arran del confinament. Vam pensar que era el moment ideal per plasmar la idea de ser solidaris i compromesos amb la problemàtica actual que estem tenint.” Un dels comissaris de l’exposició, Guillermo Cervera, explicava d’aquesta manera que en un principi s’estava preparant un altre tipus d’exposició amb quadres de procedències d’arreu però que, degut a les circumstàncies actuals, s’havia decidit optar per la proximitat i evitar costos extres de desplaçament. Així és com ha sorgit Talents amb denominació d’origen: de Rigalt a Puigdengolas, una mostra en què, tot i que totes les obres són d’artistes catalans, no deixa de tenir un alt valor artístic. “Es tracta de mantenir el rigor de difusió cultural que aquest museu ha de mantenir. Però sobretot es tracta de ser conseqüent amb la situació en la qual ens trobem. I creiem que un museu també pot ser-ho”, hi afegeix Cervera.

Concretament, doncs, es tracta d’una mostra amb 28 obres cedides per Crèdit Andorrà i 5 obres del fons del Museu Carmen Thyssen. Una trentena d’obres que tenen en comú procedir de les millors escoles d’art de Catalunya: l’Escola de Llotja, l’Escola d’Olot, la Colla del Safrà, els Lluministes de Sitges o Els quatre Gats. Centres d’on van sortir grans noms com Casas, Urgell, Mir o Meifrèn i que es deixen veure en aquesta mostra.

Quant a la temàtica, el protagonista indiscutible és el paisatge, en què la llum pren un gran pes. Paisatges llunyans dins la península, paisatges insulars, paisatges fora del continent, paisatges de la costa catalana... i també algun de suposadament andorrà, com el Paisatge nevat de Rafael Durancamps que, malgrat que no s’especifica en el títol de l’obra, és el viu retrat de l’andorrana vall d’Incles. Tot i això, però, la mostra també dedica un espai al retrat, amb peces com La gitana asseguda, d’Isidre Nonell, una mostra exemplar del clarobscur i de com retratar la bellesa en la lletjor.

A tall de novetat, a més, l’exposició presenta una audioguia amb temes musicals escollits a càrrec del comissari de la fundació ONCA Albert Gumí. Una incorporació que busca posar banda sonora als quadres de l’exposició per crear una experiència sensorial completa.

Finalment, doncs, tothom qui vulgui podrà visitar la nova exposició fins al 9 de gener del 2022.

Proximitat i valor artístic

tracking