Restricció a la mobilitat entre administracions
Els concursos interns per cobrir una vacant es faran primer entre personal de l’ens afectat
El text que la ministra Pallarés ha lliurat a grups parlamentaris i sindicats introdueix una restricció a la mobilitat interna entre administracions. La llei actualment en vigor especifica que qualsevol convocatòria d’una plaça requereix primer un concurs intern perquè optin a cobrir-la els treballadors públics de qualsevol administració, la concernida i la resta (administració general, de justícia, comuns o Consell General) que comptin amb els requisits demanats pel lloc de treball. Amb el canvi, la voluntat és prioritzar que la vacant o la plaça de nova creació la puguin cobrir primer els funcionaris d’aquella administració i que, subsidiàriament, i si no es cobreix amb amb el personal propi, s’obri al dels altres ens públics. Afegeix, a més, que qui obtingui la plaça s’ha de comprometre a ocupar-la com a mínim un any, aspecte que no reflecteix la llei en vigor, i que conservaran el complement d’antiguitat. La llei vigent únicament fa referència a “l’antiguitat”.
És una de les novetats de l’avantprojecte que respon a una modificació més àmplia que no únicament la que requeria la sentència del Tribunal Constitucional. En resposta a aquesta resolució el que sí que es fa és aclarir més la jornada laboral, que actualment es deixa al desenvolupament reglamentari. Així, mentre que l’article 72 actual indica que “els funcionaris i treballadors públics han de complir la jornada i l’horari laboral que es determini reglamentàriament” i que aquest haurà de preveure mesures per a la conciliació laboral i familiar, la modificació assenyala que la jornada ordinària es fixa en un màxim de 1.800 hores anuals. I que serà a través d’un reglament que cada administració o divisió orgànica concretarà distribució i horaris de la jornada. S’afegeix, a més, que el màxim d’hores no ha d’impedir establir jornades “més favorables” per als treballadors, comptant que s’inclou la possibilitat de reducció i flexibilització horària ja prevista en el decret aprovat sobre els plans de racionalització de l’administració general. En l’àmbit de la jornada laboral s’introdueix alhora el concepte de treball no presencial, també a desenvolupar reglamentàriament.
Un dels canvis significatius de l’avantprojecte és la supressió del concepte treballador públic indefinit que esdevé funcionari en tots els casos si s’ha guanyat una plaça fixa. Els eventuals continuen sent treballadors públics interins però amb la novetat de la creació de bosses de personal que permetin agilitar les contractacions. En aquest sentit, el que estableix l’avantprojecte és que per tal de cobrir necessitats urgents de personal el ministeri de Funció Pública pot obrir edictes per crear bosses de personal que han d’abastir els departaments que necessiten contractar eventuals d’una manera més recurrent. A les bosses, afegeix l’avantprojecte, s’hi poden incloure persones que hagin quedat en reserva després d’un concurs de selecció per a una plaça de característiques similars. La regulació de les bosses –existents ja en l’àmbit de l’Educació– es farà per via reglamentària.
L’avantprojecte també aclareix més com s’ha de procedir en cas d’expedient disciplinari (el règim i la qualificació de les faltes es manté inalterable), dona atribucions al comitè tècnic d’organització i gestió (l’òrgan consultiu del ministeri amb representació de responsables d’altres departaments) respecte al règim d’incompatibilitats dels treballadors i també desglossa la classificació d’ocupacions per tal de definir la carrera professional.
ELS CANVIS
-L’avantprojecte elimina el terme treballador públic indefinit per a totes les administracions. Qui guanyi una plaça fixa serà sempre funcionari, quan a la llei actual únicament ho són els dels cossos especials.
-Els eventuals sí que mantenen la terminologia en vigor, treballador públic interí. La novetat és que el ministeri podrà convocar edictes per tenir interins en una bossa a la qual recórrer per a departaments que necessiten personal de manera recurrent.
-La jornada laboral serà d’un màxim de 1.800 hores anuals però sense perjudici d’altres fórmules més avantatjoses per al treballador, comptant que s’introdueix el concepte de flexibilització i reducció horària. També el teletreball.
-El comitè tècnic d’organització i gestió tindrà atribucions també respecte al règim d’incompatibilitats que defineix quan un funcionari pot exercir una altra activitat. A les reunions del comitè (òrgan consultiu del ministeri) poden assistir representants i sindicats de treballadors.
-L’avantprojecte desglossa la classificació d’ocupacions per tal de definir la carrera professional dels treballadors. Es manté sense canvis el nou règim retributiu, que fixa que el complement d’antiguitat es cobrarà cada cinc anys.