Reportatge
Lloguers a la Batllia
Diversos treballadors de temporada denuncien abusos per part de propietaris i immobiliàries tant amb el cost dels pisos i apartaments llogats com pel mal estat d’alguns d’aquests, arribant al punt de consignar els diners que han de pagar als tribunals.
Tot i que aquest any han arribat pocs temporers, les denúncies a les xarxes socials pels abusos comesos per una part del sector immobiliari del país s’han repetit. “Em van demanar que pagués per avançat un total de 8 mesos, dels quals 6 eren pel lloguer i 2 de fiança” va explicar la Laura Flores, de nacionalitat espanyola i que va venir a treballar durant la temporada de neu d’administrativa.
No obstant això, l’anormalitat de la campanya ha fet que la feina que tenia s’hagi truncat abans d’hora i que en el moment de rescindir el contracte per tornar a Madrid la immobiliària li hagi dit que no li retornen cap mes. “No entenc per què no em tornen els mesos que no viuré aquí, és una situació que és completament excepcional”. El primer que va fer la Laura, després de la negativa per part de la immobiliària a la devolució dels seus diners, va ser presentar una reclamació davant de la Institució del Raonador del Ciutadà. “Ens van dir que s’està tramitant, i que intentaran trobar una sortida consensuada amb l’empresa per tal que pugui recuperar els meus diners” va explicar la Laura, que no obstant això, viu la situació amb preocupació “perquè a final de mes ja me’n torno cap a Madrid i no vull marxar sense recuperar el que considero que és meu”.
Aquest, però, no és l’únic cas que hi ha hagut aquesta temporada. La Paula, una treballadora de temporada que va arribar amb la seva parella, es va trobar amb un apartament que no era el que semblava. No perquè no fos igual que el dia que el van veure, sinó pel que amagava darrere una cara bonica. “Quan va arribar l’onada important de fred a finals de desembre, no ens funcionava ni la calefacció” va explicar la Paula. A causa d’aquest fet “els vidres de la meva habitació es glaçaven fins i tot per dins!”. Quan va començar aquesta situació, van presentar una reclamació a la immobiliària, que en un primer moment va respondre i van enviar uns operaris per fer un contramur. “Quan van venir, ja els vam dir que el problema que hi havia de les humitats i del gel a la part interior era per culpa que no estaven ben fets els aïllaments i que amb el que van fer no s’arreglava res”.
Aquesta situació, segons denuncia la Paula, “m’ha provocat molts problemes de salut. Em desperto amb el cabell completament xop a causa de les humitats que tenim, a banda que acabem dormint amb temperatures molt baixes, si no, no es gelarien els vidres de la finestra per la part de dins. I no ens donen cap solució; la situació és desesperant”. Davant la inacció tant de la propietat com per part de la immobiliària que els va facilitar l’apartament, la Paula i la resta de persones que viuen al pis van decidir no pagar directament les mensualitats de lloguers al seu arrendador i des del mes passat les van començar a consignar a la Batllia. “Nosaltres no ens neguem a pagar; però el que volem és que el lloc on vivim estigui en condicions i per això ens vam assessorar i ens van recomanar que consignéssim els diners als tribunals”. A dia d’avui, tot i fer dos mesos que estan fent els pagaments del lloguer a la Batllia, la propietat no ha fet cap moviment.
Aquesta situació no és nova de la present temporada, ja que hi ha problemàtiques que encara no s’han resolt de la passada. És el cas de la Policarpia, que va explicar que “vam acabar la temporada passada i els nostres arrendataris ens van rescindir el contracte en plena pandèmia amb mentides sobre que fèiem festes, quan el que vam fer va ser netejar el pis de dalt a baix, i tornar-lo impecable, a diferència de quan ens el van entregar”. Els residents de l’apartament van dir que no volien marxar si no se’ls retornaven els diners, a la qual cosa els gestors van amenaçar d’enviar-los agents de policia. “La situació que vam viure va ser molt denigrant” va lamentar la Policarpia que va explicar que “vam haver de marxar sense poder recuperar els diners, i tot i que vam presentar una reclamació a l’oficina del consumidor, a dia d’avui no estem a Andorra i ens és molt difícil continuar lluitant contra aquesta injustícia”. I va lamentar que “tot el que ens han acusat en la liquidació és mentida”.