habitatge
Queixes per l'exigència de la dada salarial per llogar un pis
L’Oficina de l’Habitatge, l’Atenció al Consumidor i Afers Socials constaten casos en què l’arrendador exigeix els punts de la CASS per fer el contracte
L’Oficina de l’Habitatge, l’Atenció al Consumidor i el departament d’Afers Socials han constatat recentment queixes de diversos ciutadans perquè els han exigit els punts de la CASS per poder llogar un pis. Segons el Col·legi d’Agents i Gestors Immobiliaris (AGIA) i diversos propietaris consultats pel Diari, la pràctica no és nova, malgrat que admeten que amb la crisi es demana més sovint que abans perquè s’han trobat amb casos de llogaters que no compleixen.
Un dels propietaris consultats fins i tot va admetre que “si no treballes en un banc o ets funcionari hi ha gent que prefereix no llogar”. Una agent immobiliària argumentava que hi ha propietaris que requereixen els punts de la CASS per tenir constància que la persona que lloga “té una vida laboral estable i fixa per evitar riscos de morositat”. El president de l’AGIA, Jordi Galobardas, també va confirmar que és una pràctica “que es fa des de fa anys” i va indicar que és una manera que tenen els propetaris “de garantir que la persona pagarà”. “Demanen la informació per saber la seva solvència”, argumentava.
Dubtes sobre la pràctica
En l’extracte de punts hi ha dades sensibles i personals, com el salari, que molts arrendataris prefereixen no revelar o senzillament no ho volen fer. I de fet, legalment no tenen obligació de fer-ho. Des de Govern van informar que no hi ha cap normativa que obligui a entregar aquesta informació malgrat que apuntaven que tampoc n’hi ha cap que prohibeixi que els propetaris ho demanin. En aquest sentit, Galobardas va indicar que “no és una exigència legal” i que per tant el futur inquilí “es pot negar a donar aquesta informació però aleshores probablement li llogaran a una altra persona”, admetia. Una opció, per tant, que deixa poc marge de maniobra a qui cerca un pis de lloguer.
Des de l’Agència de Protecció de Dades (APDA), el seu director, Joan Crespo, va opinar que la pràctica de demanar l’extracte de punts de la CASS els genera “certs dubtes”, ja que es tracta d’informació personal i “només pot ser requerida amb una finalitat concreta”. En aquest sentit, va remarcar que “caldria saber per què es fa servir, quin tractament se’n fa i si després s’elimina”. Crespo també va posar sobre la taula que caldria definir “què passa amb la informació en el cas que finalment no es llogui el pis”. Tota una sèrie de dubtes que s’haurien d’estudiar, segons Crespo. De moment, però, l’APDA no ha obert cap investigació perquè tot i tenir constància de la pràctica, indiquen que cap ciutadà ho ha denunciat.
Per part de Govern, van afirmar tenir-ne constància i tot i que no tenen el nombre exacte de queixes que han arribat sobre aquesta qüestió, sí que indiquen que de moment són casos “puntuals” els que han fet arribar els ciutadans. De totes maneres, l’executiu no descarta portar el tema a la propera taula nacional de l’habitatge per buscar una solució entre tots els agents implicats.
L'OFICINA DE L'HABITATGE ATÉN 488 CONSULTES EN UN ANY
L’Oficina de l’Habitatge ha atès 488 consultes des de la seva creació, el 25 de febrer de l’any passat. Segons dades facilitades per Govern, les consultes més freqüents, el 29% del total, estan relaciones amb demandes d’informació sobre els requisits i documentació a presentar dels diferents ajuts de l’Administració. És el cas de l’ajut a l’habitatge, el Pla Renova, ajuts ocasionals o el nou Programa d’impuls per a l’emancipació dels joves. Un 12% de les preguntes tenen relació amb la pròrroga del contracte i el procediment per recuperar l’habitatge per a ús propi o familiar d’acord amb la llei de mesures urgents. Un 7,6% tenen relació amb el preavís del llogater a l’arrendador per rescindir el contracte d’arrendament. També hi ha dubtes lligats a la reducció del lloguer en cas de formalització d’un ERTO (10,2%), als consums i els seus repartiments (5,9%) i a desperfectes i reparacions (7,8%). També s’han registrat consultes variades, que representen un conjunt del 37,6% sobre el total, d’entre les quals destaca la informació sobre els requisits i documentació a presentar per sol·licitar l’exempció de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries o el retorn de les fiances. La majoria de consultes (351) són d’arrendataris.