pandèmia mundial

El cafè i... identifiqui's

Deixar nom i telèfon al bar o al restaurant al qual s’ha acudit a fer un beure o un àpat s’ha convertit ja en un hàbit més per controlar la Covid-19. Dades que l’establiment ha de recollir i guardar durant un mes amb unes condicions mínimes per garantir-ne la protecció.

El cafè i... identifiqui'sFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Amb modes més casolans o avançats l’hostaleria compleix des de fa mesos amb una nova obligació per tal de facilitar el rastreig de la Covid: demanar a la clientela que deixi les seves dades (nom i telèfon) per tal que si hi ha algun contagi entre persones que hagin pogut passar pel local el ministeri de Salut tingui una manera de localitzar possibles contactes. Una informació sensible que s’ha de tractar amb unes condicions que difon l’Agència de Protecció de Dades (APDA), que no ha rebut cap denúncia però sí alguna consulta per procediments dubtosos que s’han hagut de corregir com ara recollir les dades en únic llistat de clients a la vista de tothom.

Les directrius són clares. Si la recollida és en format paper, hi ha d’haver butlletes individualitzades per taula, s’han de recollir i guardar en un lloc tancat i la resta de clients no les han de veure. Si es tracta d’una recollida en format digital, l’accés ha d’estar protegit per contrasenyes i les dades no es poden emmagatzemar en suports mòbils com ara un USB. A la informació dels clients ha de constar la data en què hi van estar a l’establiment perquè una altra de les condicions és que s’ha de destruir un mes després d’haver-la recollit quan ja se sobreentén que aquestes han deixat de ser útils per a la funció que tenen, la de rastrejar la Covid. Tot de regles a complir que per a l’Agència de Protecció de Dades converteixen el procediment “en una fórmula garantista per a tothom”.

Per la seva banda, el sector compleix amb el requisit no sense expressar dubtes de per què ells sí i d’altres negocis no, tal com indiquen des de la Unió de Bars. I és que la restauració ha esdevingut un sector molt afectat per les restriccions, a Andorra i arreu, i això ha derivat en el sentiment compartit que se’ls criminalitza. Un dels darrers a expressar-ho ha estat la restauració de Castella-la Manxa, comunitat que ha optat per la digitalització, fent obligatori descarregar-se un codi QR per accedir als establiments.

Recollir les dades dels clients s’ha convertit en una rutina més, malgrat que això no eviti picaresques ja alienes als responsables dels negocis. Perquè una altra de les condicions que recorda l’APDA és que no es pot demanar als clients que presentin un document d’identitat. Per tant, és decisió de l’usuari ser fidedigne en pro de facilitar la tasca de rastreig del virus o bé optar pel fer el contrari. Una pràctica que ja no és responsabilitat del qui simplement recull i guarda la informació.

tracking