PANDÈMIA MUNDIAL
L'any en blanc de les agències
El sector ha rebut un baló d’oxígen amb l’opció de tenir tota la plantilla en ERTO i demana que els ajuts al lloguer es prorroguin si el negoci no remunta
El sector del turisme i tots els negocis que pivoten al voltant viuen una sotragada històrica a causa de la pandèmia. Els viatges d’oci van quedar interromputs al març amb el confinament i el tancament generalitzat de fronteres i malgrat una certa normalització a l’estiu, el balanç del 2020 és immensament negatiu. Així que operadors com les agències de viatges estan immersos en un particular viacrucis que estan suportant tirant de fons propis, amb les ajudes del Govern i amb l’esperança que les ganes de viatjar de la població accelerin una recuperació progressiva en el moment que la immunització per la vacuna s’estengui. El fet que finalment l’executiu els hagi permès posar la totalitat de la plantilla en ERTO ha suposat un baló d’oxígen però el que demanen és que els ajuts al lloguer dels locals que ocupen i que ara per ara finalitzen al març es prorroguin si el volum de negoci no experimenta una millora.
“Hem tancat el 2020 amb una davallada de la producció del 95%, amb tot el que això comporta”, exposa Maica Terrones, vicepresidenta de l’Associació d’Agències de Viatge d’Andorra. Una sotragada que ha implicat que s’hagi hagut de tirar de tresoreria per sobreviure. “La nostra situació és bastant crítica”, argumenta Terrones, amb un funcionament “sota mínims” però amb l’empenta que els suposa la confiança que de cara a la primavera la vacunació hagi permès una major immunització de la població. “Una de les coses que ens anima molt a seguir és la necessitat, la importància que té per a la gent tornar a viatjar i sabem que quan es comenci a obrir la gent viatjarà”, afegeix. Una nova manera de moure’s, això sí, amb condicionants com la necessitat de fer-se proves diagnòstiques per travessar fronteres.
Activitat mínima
De fet, hi ha qui venç possibles temors i s’està desplaçant a països sense grans restriccions d’entrada. Persones amb capacitat econòmica i sense problemes de salut que volen al Carib, les illes Canàries, Islàndia o el Marroc, que també tot just s’ha tornat a obrir. “Amb això anem fent, anem tirant”, sosté Terrones, malgrat que pràcticament funcionen amb serveis mínims amb la plantilla que hi treballa fent-ho amb una suspensió del contracte de treball de mitja jornada. Un altre dels ajuts dels quals s’estan beneficiant des del passat mes d’octubre és que únicament estan assumint la meitat del lloguer dels locals que ocupen. És aquest cop de mà que demanen que s’ampliï en el temps si les circumstàncies econòmiques no han experimentat una millora. Ara per els 24 associats amb què compta l’entitat es mantenen. “Estem patint però no ens consta que cap s’hagi plantejat tancar”, sosté la vicepresidenta del col·lectiu. I mentre que els emissors fan amb els pocs viatges que se’ls demanen, els receptors ja miren per a la propera temporada de neu i cap a l’estiu aquells que porten visitants també durant aquest període vacacional. Perquè la destinació turística Andorra també està patint les conseqüències d’una pandèmia que ha deixat molt ferit el sector.
EL TURISME INTERN, UNA OPCIÓ QUE HA NASCUT AMB LA PANDÈMIA
Maica Terrones admet que la primera vegada que algú li va plantejar si oferirien turisme intern ateses les restriccions de mobilitat que afectaven els viatges d’oci la reacció va ser d’estranyesa. En un país de dimensions tan reduïdes com Andorra el concepte turisme intern semblava que no hi tenia cabuda però aquest Nadal van oferir paquets amb allotjaments amb spa o bordes rehabilitades i fer-ho amb activitats associades, com ara circuits de raquetes o motos de neu i “van tenir molta sortida, sobretot com a producte a regalar”. Escapades dins del propi país que també han servit com a una opció de lleure més tenint en compte les poques possibilitats de sortir a l’exterior. Del que s’han acabant adonant també és que molta gent del país no coneix tots els seus racons i que, per tant, l’anomenat turisme intern també ha estat una possibilitat. “Al final es desconnecta del paisatge habitual, d’estar a casa”, sosté la vicepresidenta de les agències de viatge, encara que sigui un trajecte a poquíssims quilòmetres del domicili. De fet, i així ho constaten també les botigues d’esports, aquest hivern les vendes han constatat una major afició per les activitats de muntanya, que s’han estès com una alernativa de lleure.