El Consell General dels Joves vol més reforç psicològic a les escoles
Sis comissions s'han trobat avui per debatre les inquietuds amb els consellers generals
El 19è Consell General dels Joves s'ha reunit aquest matí al Consell General per presentar les sis proposicions que han fet els alumnes, on el reforç psicològic a les escolescentrat en diferents competències de la vida com aspectes psicològics, econòmics i sexuals ha estat una de les demandes del col·lectiu."Que t'ajudin i et preparin psicològicament per solucionar els problemes per tu mateix" i que t'ensenyin "com gestionar els teus diners" són els principals neguits que han plantejat els joves durant la comissió, segons ha explicat Marc Joan, un alumne de tercer del Lycée Comte de Foix. El conseller general socialdemòcrata Carles Sánchez, que ha participat en la comissió, ha declarat que han pogut veure els neguits sobreetot en l'aspecte psicològic. "La gestió emocional que cadascú ha hagut de fer en el context de la pandèmia i a l'institut quan les seves classes s'han vist alterades".
Un dels altres punts relacionats amb l'escola ha estat la instauració de la jornada intensiva a partir dels 14 anys. "Hem parlat de no fer-la tots els dies perquè creiem que acadèmicament ens perjudicaria", ha declarat Maria Llongueras, alumna de tercer d'ESO de l'escola Sagrada Família, qui ha afegit que s'hauria de regular i establir un pacte entre els tres sistemes educatius. Llongueras ha declarat que els ajudaria a no patir tantes situacions d'estrès a casa i gaudirien de tenir més temps per activitats lúdiques. En aquest sentit, la consellera general demòcrata, Sandra Codina, s'ha mostrat sorpresa amb l'empatia i l'esperit constructiu que han mostrat els alumnes perquè a "ells els beneficiaria la jornada intensiva, però han pensat amb les famílies i amb els nens que no podrien pagar una extraescolar".
Una tercera comissió ha proposat incrementar els estudis superiors a Andorra i millorar les beques i les ajudes que hi ha al país. Paula Benítez, alumna de tercer curs l'escola de segona ensenyança d'Encamp, ha manifestat que s'hauria de fer un estudi des del Govern i des del país per veure en quins estudis estan interessats els joves. "Si les incorporem al país podem guanyar turisme".
Les tres altres comissions han tractat una proposició de llei per la diversificació del comerç, una per la reducció de la quota dels nous emprenedors autònoms i finalment també han proposat la creació de centre d'investigació a Andorra. Enguany les comissions s'han hagut d'adaptar per la pandèmia, ampliant-les a un total de sis i reduint el nombre d'alumnes a cada una on en total han participat 28 joves representants de les escoles i 10 alumnes com a suplents.