Exposició
Fontcuberta posa en valor la poètica de les cicatrius
L’artista s’emmiralla en una tècnica tradicional japonesa per recuperar fotografies
Una cicatriu és una marca, un senyal, una ferida assecada. Però per a Joan Fontcuberta és, sobretot, el testimoni d’un record, d’una experiència. Amb aquesta visió de l’altra cara de la moneda neix Kintsugi, la nova exposició del reconegut artista multimèdia que, a partir d’avui, ja es pot visitar al Museu Fàbrica Reig.
“Per a mi les fotografies són elements vius. Neixen, creixen, arriben a l’edat adulta, agonitzen i moren per reiniciar un altre cicle vital.” Així entén Joan Fontcuberta les fotografies, com un ésser viu. Amb aquesta mirada, doncs, ha creat la seva nova exposició: fent un recull de “fotografies malaltes” d’arreu. Concretament, de 38 fotografies que l’artista ha anat col·leccionant els últims darrers anys a diversos arxius nacionals de fotografia de països com Mèxic, Cuba o, fins i tot, Andorra.
“Hi ha una correlació amb la memòria que es perd. Són restes de fotografia. Es tracta d’un testimoni poètic”, explica Fontcuberta, mentre deixa clar que no ha dut a terme cap mena d’intervenció a les fotografies. De fet, l’artista s’ha emmirallat en la pràctica “kintsugi” –una tècnica japonesa mil·lenària que consisteix a reconstruir peces de ceràmica trencades marcant-ne intencionadament les fractures– per recuperar fotografies que, per qualsevol raó, ja sigui pel pas del temps o per algun efecte químic, han resultat malmeses. Fontcuberta, doncs, s’ha aprofitat d’aquesta erosió i n’ha emfasitzat les cicatrius, per donar un sentit nou a l’objecte i, tanmateix, un protagonisme volgut a l’experiència viscuda per l’objecte.