L’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants (Asidca) demana al Govern que impulsi programes d’ajuts per eliminar de la circulació els vehicles més contaminats. Els empresaris afirmen en un comunicat fet públic ahir que si l’objectiu del ministeri de Medi Ambient és “reduir les emissions de diòxid de carboni el que cal és destinar també ajuts a la compra de cotxes més eficients de gasolina i gasoil, tal com es fa amb el vehicle elèctric”, i asseguren que l’impacte mediambiental de les polítiques vigents per potenciar la compra de vehicles elèctrics “és molt petit”.
El col·lectiu afirma que la gran majoria de persones que adquireixen aquest tipus d’automòbils no contaminants “tenen un poder adquisitiu mitjà-alt i no l’utilitzen com a vehicle principal [potser és el tercer o quart cotxe familiar]”, fet que suposa que el Govern està “destinant molts diners per a poca gent i per a un vehicle que farà pocs quilòmetres”.
L’Asidca destaca que la reducció d’emissions de diòxid de carboni amb aquests programes “és molt baixa” i que el que cal “és buscar una mesura que toqui un volum més gran de població per tal de reduir el consum”, ja que això sí que faria disminuir la contaminació. En aquest sentit, l’associació remarca que la mitjana d’antiguitat del parc mòbil d’Andorra és de quinze anys i “per tant és un parc mòbil vell i contaminant”, i argumenta que els propietaris d’aquests vehicles no el canvien “perquè el seu poder adquisitiu no els ho permet, malgrat que és el cotxe principal i que fa molts quilòmetres al país”. Els empresaris reclamen que si les ajudes del Govern “es destinessin a substituir aquests vehicles per nous models de gasolina o gasoil els beneficis mediambientals, socials i econòmics serien notables”. Durant l’acord de París, celebrat el 12 de desembre del 2015, Andorra va assumir el compromís de reduir en un 50% les emissions de diòxid de carboni el 2030.