reportatge
Sarsuela a ritme de rumba
Andorra Lírica representa amb gran èxit ‘Cançó d’amor i de guerra’, en la particular adaptació de la Cobla Catalana dels Sons Essencials. La companyia treballa ara en un títol cubà poc difós a Europa, ‘Cecilia Valdés’, en col·laboració amb el Teatro Lírico Nacional del país caribeny.
El món de l’òpera no ha estat aliè als estralls de la Covid-19. La irrupció del virus en plena temporada passada va obligar teatres i companyies d’arreu a cancel·lar sobtadament tots els títols agendats per aquell curs. Sortosament, moltes produccions s’han pogut traslladar a l’actual temporada.
Aquest ha estat el cas de l’Associació Andorra Lírica, que el cap de setmana passat va tornar finalment a les representacions a l’Auditori Claror de Sant Julià de Lòria amb un títol que en principi estava previst per a la cinquena temporada, i que tampoc es va poder veure l’octubre passat, per quan s’havia reprogramat inicialment. En tot cas, el canvi de registre ha estat radical: si l’últim cop es va poder gaudir d’una òpera del gran repertori romàntic, el Hansel i Gretel de Humperdinck, en aquesta ocasió es portava a escena una obra molt més infreqüent en els nostres dies: la sarsuela catalana Cançó d’amor i de guerra (1926), probablement el títol més destacat del compositor valencià Rafael Martínez Valls.
“Estem molt satisfets perquè les dues funcions van omplir –amb l’aforament limitat al 30% per la pandèmia–, i a més hem tingut molt bones crítiques en alguns mitjans internacionals, com la revista Opera World”, valora la soprano i directora artística d’Andorra Lírica, Jonaina Salvador, que ressalta, a més, que la proposta també representa “un concepte totalment nou” respecte a anteriors produccions de la companyia. Per primera vegada, la part instrumental anava a càrrec d’una gran agrupació, la Cobla Catalana dels Sons Essencials, mentre que la música original de Martínez Valls es presentava en arranjaments realitzats pel director de la formació, Marcel Casellas. “Hem volgut revisar l’obra original en clau de rumba i diversos gèneres mediterranis, i incloure-hi fins i tot elements del jazz, el reggae o el hip hop”, comenta Salvador.
La sarsuela ens trasllada al Vallespir en plena Revolució Francesa. L’argument se centra en la història d’amor entre dos joves, l’Eloi i la Francina, que veuen com els seus destins se separen a causa d’un fet inesperat. El tenor mallorquí Antoni Lliteres i la mateixa Jonaina Salvador van encapçalar el repartiment amb aquests dos rols protagonistes, mentre que un altre personatge emblemàtic de l’obra, l’Avi Castellet, era interpretat pel baríton andorrà Guillem Forné. El Cor de l’Òpera d’Andorra –amb menys efectius per les mesures sanitàries– i l’Esbart Laurèdia –col·laborador habitual–, completaven el cartell.
Nova cita el 8 i 9 de maig
Després d’aquest primer èxit de la temporada, Andorra Lírica mira ara cap al Carib per recuperar una altra partitura poc habitual. Es tracta de la sarsuela cubana Cecilia Valdés, composta per Gonzalo Roig a partir de la novel·la homònima de Cirilo Villaverde i que, si no hi ha cap contratemps, es podrà veure els dies 8 i 9 de maig. “És una obra molt popular al seu país, però a Europa només s’ha representat una vegada, al Teatro de la Zarzuela de Madrid”, puntualitza Salvador.
Per portar-la al Principat, la companyia andorrana s’ha associat amb el Teatro Lírico Nacional de Cuba, que aportarà algunes veus, com la del tenor Andrés Sánchez Joglar, i també la direcció musical, que anirà a càrrec de Yhovani Duarte, bon coneixedor d’aquest títol. “Ells han programat molt aquesta obra i la seva experiència serà tot un valor afegit”, ressalta Salvador. Mentrestant, Andorra Lírica té intenció de viatjar a Cuba per portar-hi el muntatge de La Traviata que va escenificar a Sant Julià el 2017. Un projecte que, a hores d’ara, encara no té data concreta en el calendari.