El sector del carburant 'xoca' amb el Govern
Els importadors critiquen la solució que es dona al sector del transport, exoneracions en lloc d’ajornar l’impost
Les postures entre el Govern i l’Associació d’importadors i distribuïdors de carburants (Asidca) estan lluny d’apropar-se respecte a la implantació de la nova taxa d’hidrocarburs. La demanda conjunta de la Confederació empresarial (CEA) i de col·lectius com ara el dels transportistes, o constructors demanant un ajornament de la implantació de l’impost atesa l’actual conjuntura econòmica no ha tingut la reposta esperada i l’executiu manté el calendari però sí que es compromet a ampliar les exoneracions ja existents per no perjudicar la competitivitat de les empreses. Alhora, però, defensa que el tribut no tindria perquè repercutir-se en el consumidor. L’Asidca lamenta que no es plantegi l’ajornament, una decisió que sí que s’ha pres als països veïns amb mesures similars. “Als països veïns les han parat perquè vista la crisi no tocava”, apunta David Porqueres, vocal de l’Asidca. Porqueres critica la incongruència que suposa que per un costat el Govern defensi que se segueix el principi de “qui contamina paga” però que després “els transportistes es queixen” i s’anuncien exoneracions.
L’Asidca entén que l’empresariat demani mesures compensatòries però insisteix que no pot assumir l’impost sense repercutir-lo i es lamenta que no es vetlli pel diferencial amb els països veïns, que és un benefici per a tothom perquè a més litres venuts més recaptació per a l’Estat. “Amb el tabac sí que es vetlla per aquest diferencial, però amb el carburant no hi ha aquest mateix discurs”, sosté Porqueres.
L’entitat és igualment crítica amb la finalitat de la taxa i denuncia més incongruències com ara que serveixi per fomentar un transport públic que funciona amb carburant fòssil i o per incentivar la mobilitat elèctrica quan els preus dels vehicles són ara per ara molt elevats i hi ha dubtes respecte que aquests siguin els cotxes del futur davant dels d’hidrogen. L’Asidca defensa mesures mé efectives com ara fomentar les renovacions de les calderes de calefacció que permetrien reduir les emissions en un 30% i també la del parc automobilístic. I insisteix que comparteix que calen mesures per lluitar contra el canvi climàtic però advoca perquè s’adaptin a la realitat del territori. Així, respecte al transport públic, posen en dubte que pugui fer una autèntica competència al vehicle privat per les dificultats perquè la xarxa pugui arribar a tot arreu amb freqüències horàries que el facin un mitjà de transport efectiu i atractiu.
CAP NOTÍCIA SOBRE EL NOU REGLAMENT
Aquesta setmana passada el Govern aprovava el reglament que permetrà a les estacions de servei tenir carregadors de cotxes elèctrics. L’Asidca se n’ha assabentat per les notícies als mitjans i no coneixen els detalls del projecte, així que s’abstenen d’opinar. No obstant, recorden que els cotxes elèctrics són una ínfima part del parc i que els turistes no viatgen amb ells així que la incidència de la nova mesura serà molt baixa.