Infraestructures
Connectar el telefèric amb Pal costaria 40 milions
L’aeri permetrà anar de la capital a les pistes del sector de Vallnord en dotze minuts
El telefèric del pic de Carroi, que ha de connectar Andorra la Vella amb les pistes del sector de Vallnord-Pal Arinsal, tindrà un cost aproximat de 40 milions d’euros. Així ho va informar ahir la cònsol major de la capital, Conxita Marsol, qui va manifestar que el privat que aconsegueixi la concessió haurà de fer una inversió d’aquesta quantitat. Tot i que el projecte consta de dues fases, una que va d’Andorra la Vella al pic de Carroi i una altra del pic a Pal, la qual està supeditada a la realització d’una consulta popular als residents a la Massana, el comú de la capital i el massanenc, liderat per Olga Molné, van aprovar ahir en les respectives sessions extraordinàries de consell de comú la publicació del concurs, que preveu les dues fases. “Pas ferm cap a Pal perquè Andorra esdevingui una parròquia a peu de pistes”, va afirmar Marsol.
D’aquesta manera, les cònsols van explicar que el termini d’explotació del giny tindrà una durada màxima de 45 anys, amb possibilitat de pròrroga, la sortida de la infraestructura des de la capital se situarà, en un inici, a l’aparcament dels Pouets i l’adjudicatari de la concessió haurà d’abonar l’import íntegre de la construcció, amb la qual cosa “els comuns no es veuran afectats en l’àmbit econòmic”. Quant al projecte, les mandatàries van indicar que el telefèric tindrà dues cabines amb capacitat per a 50 persones, que permetran transportar els passatgers en dotze minuts fins a l’estació massanenca. “El trajecte fins al Carroi són sis minuts i del pic fins a Pal és de sis minuts més”, va dir Marsol.
Estudis mediambientals
Ambdues mandatàries van posar en relleu que la voluntat del projecte és tenir la mínima incidència mediambiental, motiu pel qual s’han realitzat diversos estudis d’impacte, i les empreses també hauran de presentar estudis mediambientals complementaris per poder arribar a optar a la concessió.
Molné va dir que a petició de les entitats ecologistes del país “ens hem compromès a sol·licitar una avaluació ambiental a una universitat estrangera” que avalin les associacions. Més enllà de l’estudi, també s’ha inclòs una clàusula perquè el concessionari retiri totes les estructures si es decideix la no continuïtat d’aquest giny, i la limitació d’accés al medi des del Carroi, per la qual cosa tan sols es realitzaran excursions guiades. A més, no hi haurà fosses sèptiques al cim i s’han incorporat elements per preservar els drets dels treballadors de la concessionària.
Contraprestació i terminis
Al plec de bases també hi figura la possibilitat que el comú de la capital pugui compensar l’empresa adjudicatària pels usuaris que accedeixin gratis al giny amb el forfet. Tanmateix, Marsol va exposar que la contraprestació es podria contrarestar allargant la concessió per un període de cinc anys. Quant a l’execució del projecte, Molné va recordar que el comú es va comprometre a fer una consulta popular per decidir si es realitza la segona fase, però va manifestar que hi ha la possibilitat de fer una adjudicació provisional per construir la primera fase del giny i llavors la Massana tindria quatre anys per decidir i l’empresa mantindria l’oferta.
LA MINORIA ESTUDIA FER UNA CONSULTA POPULAR PRÒPIA
Els consellers de la minoria del Partit Socialdemòcrata + Independents, Dolors Carmona, Sergi González i Lídia Samarra, van anunciar ahir que des de la formació estan estudiant poder dur a terme una consulta popular pròpia per saber quina és l’opinió de la ciutadania sobre la construcció del giny de Carroi. Els consellers, els quals es van abstenir durant la votació per a la publicació del plec de bases, van exposar que “davant la negativa de la majoria sobre el procés de participació ciutadana, nosaltres estem mirant de fer-ne una pel nostre compte i així poder copsar les sensacions dels residents a la capital”, va dir González. En aquest sentit, Marsol va considerar que l’enquesta es va realitzar durant les eleccions comunals, ja que “nosaltres portàvem el projecte del telefèric al programa”" i per aquest motiu se senten “legitimats” per impulsar el giny sense haver de realitzar una consulta. Quant a l’abstenció, els consellers van assenyalar que no se’ls pot sol·licitar que es posicionin a favor o en contra de la infraestructura “quan el que ens van presentar a nosaltres és un esborrany a revisió. No ens hi podem posicionar si no tenim informació suficient ni les idees clares”. A més, Carmona va afirmar que no es pot treure “un concurs sense tenir-ho tot al sac i ben lligat”, i va puntualitzar que la voluntat de PS+I no era “donar un xec en blanc al comú i que després facin el que vulguin”. “Considerem que per rigor i per coherència no podem tirar endavant i donar suport a un concurs del qual se’ns ha vetat certa informació”, va indicar la consellera. Des del partit també van posar en relleu que tot i que la corporació ha encomanat tres estudis per saber l’impacte del projecte “no n’hi hagi cap de sensibilitat i sostenibilitat mediambiental”. I van lamentar que “novament” el comú “tornarà a hipotecar” una propietat pública a llarg termini, com és el cas de l’aparcament del Pouets. Al seu torn, la cònsol va asseverar que “tots sabem que es tracta d’una obra de fa molts anys que no ha aportat gaire a la corporació” i va defensar que amb el telefèric “aportarem una funció a un espai, al qual ningú li ha sabut trobar una utilitat més enllà de generar despeses al comú”.