Equipament

Els ecologistes s'oposen al projecte d'aeroport nacional al pla d'Envalira

Els empresaris demanen cautela a l’hora d’estudiar la viabilitat de la infraestructura aèria

Els ecologistes s'oposen al projecte d'aeroport nacional al pla d'EnvaliraRafael de la Hoz Arquitectos

Creat:

Actualitzat:

La societat civil andorrana ha rebut amb divisió d’opinions la proposta de la Cambra de construir una aeroport nacional al pla d’Envalira, entre Grau Roig i Soldeu. L’impacte ambiental de l’equipament és un dels punts que susciten més dubtes.

Carles Iriarte, president de l’Associació Protectora d’Animals, Plantes i Medi Ambient d’Andorra (Apapma), sosté que “no cal fer” aquest aeroport. Tot i que admet que “encara és d’hora per pronunciar-s’hi perquè no se n’ha fet una avaluació de l’impacte ambiental”, Iriarte assegura que el projecte “preocupa” Apapma. “Andorra no disposa d’una llei d’avaluació d’impacte ambiental. Aquesta mancança i el fet que les poques proteccions legals del medi ambient que tenim, com ara els reglaments de moviment de terres i de protecció dels hàbitats aquàtics, no es compleixin ens fa tenir poca confiança en el projecte”, explica Iriarte.

Per la seva part, el director de la Unió Hotelera, Jordi Pujol, afirma que no donarà suport al projecte fins que no se’n facin públics els informes de viabilitat econòmica i impacte ambiental. Pujol celebra que la Cambra hagi presentat una proposta que permetria diversificar el mercat turístic andor­rà, però alerta que el projecte no es pot fer de qualsevol manera.

Joan Tomàs, secretari tècnic de l’Empresa Familiar Andorrana, coincideix amb Pujol que cal valorar la proposta amb cautela. “Necessitem un aeroport dins d’Andorra, però no ens podem precipitar”, va afirmar, i espera que la infraestructura compleixi els requisits ambientals.

Sònia Yebra, presidenta de les associacions de l’Eix Central i The Shopping Mile, admet que no té prou informació per valorar quin impacte tindria l’aeroport del pla d’Envalira. Tot i això, creu que es necessita un aeroport amb el nom del país perquè “el posaria al mapa internacional”.

Marc Mossoll, biòleg, guia de muntanya i membre del moviment ciutadà AD.HOC, denuncia que el projecte d’aeroport al pla d’Envalira perpetua un model de país “obsolet”. En aquest sentit, Mossoll alerta que el projecte és problemàtic no tan sols per l’eventual impacte ambiental, sinó perquè perpetua “la massificació i la manca de diversificació econòmica”. Mossoll també rebat els arguments que defensen l’aeroport com una infraestructura clau per fer valer la sobirania d’Andorra. “Quina sobirania tindrà el país si l’aeroport, com sembla que acabaria passant, és en mans de capital estranger?”, es pregunta.

Finalment, la Plataforma pel Ferrocarril a Andorra, creada recentment, va expressar ahir dubtes sobre l’aeroport i va afirmar que la connexió ferroviària és la millor solució de mobilitat per a Andorra.

JOVER AFIRMA QUE CALDRÀ ANALITZAR ELS PROS I CONTRES DE LA PROPOSTA

El ministre portaveu, Eric Jover, va remarcar ahir en roda de premsa després del consell de ministres que caldrà analitzar “molt bé” els avantatges i els inconvenients de l’aeroport nacional a la zona del pla d’Envalira abans de decidir si el projecte presentat per la Cambra de Comerç és viable. Jover va confirmar que el Govern ha demanat un estudi sobre la viabilitat tècnica del projecte, però va explicar que caldrà tenir en compte altres elements importants, com ara “la viabilitat mediambiental i la viabilitat econòmica”. El ministre portaveu va explicar que decidir la viabilitat d’un projecte com el de l’aeroport nacional és un “procés complex”. D’altra banda, Jover va deixar clar el suport del Govern a l’aeroport d’Andorra-la Seu. “És un projecte a curt termini que hem de saber aprofitar al màxim”, va afirmar. Jover va confirmar que no hi ha un plantejament formal d’Andorra Airlines, però que el Govern veu amb bons ulls qualsevol increment de l’activitat.

tracking