mobilitat

L'ús del mòbil conduint es podrà castigar amb la retirada del carnet

Les sancions econòmiques s’eleven fins a un màxim de 400 euros perquè passa a ser considerada una infracció molt greu

L'ús del mòbil conduint es podrà castigar amb la retirada del carnetFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Conduir i fer servir el telèfon mòbil serà una activitat de risc. De risc per a la butxaca del conductor si prospera l’esmena –ho farà–que ha presentat Demòcrates al projecte de llei del Codi de Circulació. Els grups de la majoria volen ser inflexibles amb aquesta imprudència que es pot observar quotidianament a les vies andorranes i que representa un enorme risc per a la seguretat vial.

Per això l’esmena de DA cataloga l’ús del mòbil amb el volant a les mans com una infracció molt greu, i deixa de ser considerada greu. Juntament amb el mòbil es fa referència a navegadors o qualsevol altre dispositiu incompatible “amb l’atenció obligatòria permanent a la conducció”. En la mateixa línia està el grup socialdemòcrata, partidari també d’endurir les sancions, que amb la modificació passaran a ser de 201 a 400 euros, en comptes de la multa entre 101 i 200 euros que es contempla en el text original, on està tipificada com a sanció greu.

A més del càstig econòmic, el projecte de llei especifica que per a aquests tipus de conducta es podria sancionar de forma “accessòria amb la suspensió del carnet de conduir de fins a un màxim de dos mesos”.

Distraccions perilloses

El grup demòcrata motiva l’esmena pel fet que les distraccions al volant representen una sinistralitat del 32%, més elevada que la sinistralitat provocada per l'excés de velocitat (22%) i la del consum de drogues i estupefaents (21%), segons el balanç de sinistralitat de la DGT a Espanya. El darrer informe del RACE conclou que 51% dels sinistres en carretera són per distraccions al volant, i és ben cert que la majoria de conductors no són prou conscients que una petita distracció de menys d’un segon pot ser fatal.

Un altre del punts que són objecte de canvi és a la circulació amb patinet elèctric, un vehicle en alça a les vies urbanes. Una esmena del grup liberal estipula que l’edat mínima per circular amb un vehicle de mobilitat personal (VMP) per les vies i els espais públics es de 14 anys. Els menors de 14 ho podran fer “quan resultin adequats a la seva edat, alçada i pes, en espais tancats al trànsit, amb l'obligatorietat de dur el casc degudament cordat”. En cas de transportar persones en un vehicle homologat o certificat a aquest efecte, el conductor ha de tenir 18 anys. Anteriorment s’havia fixat l’edat de 16 anys, i per tant es rebaixa fins a 14 la possibilitat de traslladar-se amb aquests vehicles tant de moda.

Una altre de les esmenes, aquesta de DA, fa referència a l’estacionament a la via pública i deixa en mans dels comuns la gestió directa mitjançant agents de circulació o amb treballadors públics encarregats del servei de gestió i control de l'estacionament, o indirectament, per concessió de l'esmentat servei.

CONTROLS D'ALCOHOLÈMIA PER ALS CONDUCTORS DE PATINETS ELÈCTRICS

Els ciclistes i conductors de VMP (amb una o més rodes i una única plaça), com els patinets elèctrics, podran ser multats si donen positiu als controls d’alcoholèmia. Així consta a la proposta de Llei de Codi de Circulació. D’aquesta manera, entre altres mesures, els conductors d’aquests vehicles s’enfrontaran a sancions econòmiques del mateix nivell que un conductor habitual d’un cotxe si se supera 0,5 g/l en un control d’alcoholèmia. Pel que fa a la revisió de les sancions a la via pública per als vehicles i camions, s’han classificat en funció de si són de caràcter lleu, greu o molt greu. En cas que es consideri lleu, els preus oscil·len entre els 0 i 100 euros; de caràcter greu dels 101 als 200 euros i si són molt greus, de 201 a 400 euros. Tot i això, els preus es poden incrementar si es posa en risc la vida de les persones. Amb això, sancions que fins ara tenien un cost reduït, com parlar per telèfon mòbil, que té un cost aproximat de 30 euros, quan entri en vigor podran arribar fins als 400 euros. S’ha descartat implantar el carnet per punts en la conducció en considerar que amb el nou Codi de circulació es podrà procedir a la retirada del permís en cas que es consideri oportú o bé per reincidència.

tracking