mobilitat
Escaldes posarà en marxa al juny un bus urbà a demanda
Vendrell diu que la voluntat és donar servei a la perifèria per reduir l’ús del vehicle particular

Escaldes posarà en marxa al juny un bus urbà a demanda
El comú d’Escaldes-Engordany posarà en marxa a mitjan juny un servei de bus a demanda. En va informar ahir en roda de premsa la consellera de Medi Ambient de la corporació, Cèlia Vendrell, qui va posar en relleu que la voluntat és donar servei als residents de la perifèria de la parròquia per reduir els desplaçaments en vehicles particulars i, consegüentment, disminuir les emissions de diòxid de carboni que desprenen. “La implantació del servei ha de suposar un canvi en el model de mobilitat dels ciutadans”, va afirmar.
Vendrell va explicar que el bus només circularà quan hi hagi demanda per part dels residents i des del comú es formarà els conductors perquè el trajecte variarà en funció de les reserves que hi hagi. “Els xofers s’hauran d’adaptar a aquesta nova modalitat de transport públic i hauran d’estar atents a les possibles peticions d’última hora que hi pugui haver per modificar el recorregut”, va dir. En aquest sentit, va puntualitzar que el servei es gestionarà a través d’una aplicació mòbil, en la qual els residents indicaran el punt de sortida i el destí, i rebran un missatge en què se’ls informarà el període d’espera i on se’ls recollirà.
Prova pilot de sis mesos
Durant els primers sis mesos el projecte estarà exposat a una prova pilot, la qual, tal com va indicar l’assessora de projectes estratègics del comú, Montse Martell, servirà per veure l’evolució i adaptar-lo a les necessitats de la ciutadania. Quan finalitzi el període d’assaig, i d’acord amb l’edicte que va publicar la corporació dimecres al BOPA, la concessió es podrà allargar durant cinc anys més. Martell va puntualitzar que el bus a demanda funcionarà, almenys en un primer moment, cada dia de la setmana en horaris que aniran de dilluns a divendres de les set del matí a les deu de la nit, i els dissabtes, diumenges i festius de nou del matí a deu de la nit.
L’assessora també va apuntar que la prova pilot servirà per establir el nombre de vehicle que requereix el servei a la parròquia, i en funció de les sol·licituds “acabarem de decidir i arranjar el servei”. Quant al preu, Vendrell va assenyalar que “serà accessible i econòmic perquè tothom en pugui fer ús”, però va exposar que encara s’hi està treballant i no està fixat.
La consellera també va posar de manifest que la corporació escaldenca fa més d’un any que treballa en la implantació d’un servei de bus a la parròquia. I va apuntar que durant aquest període han comptat amb el suport i la col·laboració de l’Observatori de la Sostenibilitat, FEDA i Actua, per definir l’aplicatiu que s’utilitzarà i quina mobilitat hi ha per franges horàries a les zones perifèriques i al centre de la parròquia. Cal destacar que el pressupost que el comú destina al servei és de 350.000 euros.
La consellera també va exposar que el comú està treballant amb el Govern per implantar canvis en el recorregut de la línia circular que uneix Andorra la Vella amb la parròquia escaldenca. Així doncs, la intenció del comú és que el bus passi pel centre, concretament per l’avinguda del Fener i per davant de l’hospital, i que s’eviti el pas per la carretera de l’Obac, ja que es preveu que el nou servei a demanda cobreixi aquell tram.
MÀ ESTESA PER COMPARTIR EL BUS
Vendrell va manifestar durant la roda de premsa que el comú d’Escaldes-Engordany no descarta arribar a compartir el servei de bus amb Andorra la Vella. La consellera de Medi Ambient va puntualitzar que tot i que la voluntat d’unir esforços a llarg termini hi és “perquè la capital també té zones perifèriques, com la Comella, en les que aniria bé aquest servei”, en aquests moments Escaldes ha “d’analitzar i avaluar amb precisió la funcionalitat del bus”. I va afirmar que en aquest aspecte Andorra la Vella “ja té molta experiència en el transport comunal”. Així doncs, va posar en relleu que les sinergies entre ambdues parròquies en l’àmbit comunal no es duran a terme de “manera imminent”.