reportatge
El poder de la pedagogia
El comú d’Andorra la Vella ha optat per conscienciar abans de sancionar i li ha funcionat. Fins ara, la corporació liderada per Conxita Marsol ha aconseguit fer complir les normes de circulació per a patinets i bicicletes a l’avinguda Meritxell sense posar cap multa.
Quin instrument és més efectiu per convèncer els ciutadans que convé complir les normes públiques? N’hi ha prou amb la força de la raó i els arguments per mantenir el civisme o bé cal castigar sempre els infractors amb multes i sancions?
Tot i que l’ordinació comunal vigent d’Andorra la Vella que regula la circulació de bicicletes i patinets preveu multes d’entre 20 i 50 euros per ocupar les vies reservades per als vianants, com ho és per exemple l’avinguda Meritxell, els agents que fan complir la norma a la parròquia “han comprovat que la pedagogia funciona”, segons van explicar des del comú de la capital.
Des que el juliol del 2016 va prohibir-se per primera vegada la circulació de bicicletes, patinets i instruments anàlegs per l’avinguda de Meritxell, principal eix comercial de la parròquia i el Principat, els agents de l’autoritat no han imposat cap sanció als conductors d’aquesta mena de vehicles perquè els responsables polítics de la corporació comunal els han aconsellat de no fer-ho.
Si, d’entrada, els agents de circulació no poden multar els infractors, com s’ho fan per mantenir el civisme?
Segons apunten des del comú liderat per Conxita Marsol, “des del començament del procés de vianalització de l’avinguda de Meritxell i altres vies de la parròquia, la política del comú ha estat de reservar les multes per als casos reincidents, per als conductors als quals s’ha enxampat infringint la norma de manera reiterada”. Tot i això, els agents mai no han hagut d’arribar a aquest extrem.
En el cas de conductors de bicicletes i patinets que se salten les normes “per desconeixement de la normativa”, la política és “d’explicar-los les normes amb claredat”, fer-los saber per on poden circular i fer-los entendre els problemes de convivència ciutadana que pot provocar la seva conducta.
En aquest sentit, des del comú de la capital van apuntar que “explicar les normes és útil”, ja que s’ha comprovat que “la majoria” de conductors “les accepten i les respecten”. Així mateix, remarquen que “no hi ha hagut incidències destacables” a l’avinguda de Meritxell des que va aprovar-se la primera ordinació que hi prohibia la circulació de patinets i bicicletes, fa gairebé cinc anys.
D’altra banda, des de la corporació d’Andorra la Vella van indicar que continuaran treballant per millorar les vies per on és permès de circular amb patinet i bicicleta.