equipaments
Camp critica el projecte per fer l'aeroport a Grau Roig
El cònsol es mostra crític amb el projecte i diu que l’aproximació i l’aterratge de l’avió a la zona pot provocar problemes a la parròquia
El cònsol major de Canillo, Francesc Camp, es mostra crític amb el projecte per construir un aeroport nacional a Grau Roig i afirma que té grans dubtes sobre la seva viabilitat. El mandatari va exposar al Diari que en base a les informacions publicades fins al moment i a través de la simulació de l’aproximació i l’aterratge d’un avió que va divulgar la Cambra de Comerç, la infraestructura podria provocar molts problemes a la parròquia. “Més enllà de tot el que s’ha dit sobre el projecte, encara hem de veure si la instal·lació és viable econòmicament, mediambientalment i en l’àmbit operatiu; qüestions que fins a la data no estan gens clares”, va indicar.
Camp va manifestar que en el moment en què l’avió comença a descendir per iniciar l’aterratge, aquest sobrevola a una alçada de 2.500 metres el pla de Riba Escorxada, que està a uns 2.100 metres d’altitud, un fet que significa que “els esquiadors tindran la nau a tan sols 300 metres de distància”. I va apuntar que “els turistes que visiten Andorra no ho fan per veure avions passar per sobre seu, sinó per desconnectar i esquiar”. En aquesta línia, va posar en relleu que en cap moment s’ha tractat la qüestió de la contaminació acústica i les afectacions que pot tenir l’aeroport urbanísticament, ja que afirma que la seva construcció pot afectar els sòls edificables.
A més, va assenyalar que la construcció de la infraestructura també afectarà la qualitat de vida dels ciutadans de Canillo. “Nosaltres estem treballant en un pla d’urbanització per a la parròquia per anar cap a una pressió més baixa i millorar la vida dels residents, però el camp d’aviació va en contra d’aquesta qualitat, ja que trasbalsarà la població en el seu moment de descans”, va dir.
Manca d’oferta turística
Una altra de les qüestions que preocupen al cònsol canillenc és la finalitat de l’aeroport. “Si la voluntat és que vinguin turistes de tot el món amb alt poder adquisitiu, en algun moment s’han plantejat què faran quan arribin a Andorra?”, va debatre.
En aquest sentit, va posar el focus en la manca d’oferta turística “de luxe” al país més enllà del producte “prèmium” que ofereixen les estacions d’esquí durant la temporada d’hivern. “Està clar que a l’hivern aniran a esquiar, però i la resta de l’any? No tenim botigues d’alt estànding, no tenim una oferta de tan alt nivell perquè aquests visitants puguin gaudir-ne”, va puntualitzar.
Camp va asseverar que el projecte de la Cambra sembla “només imaginant que ens caurà un miracle del cel i que el país es transformarà de cop i volta només pel fet de disposar d’una infraestructura pròpia”. “Si alguns es pensen que amb l’aeroport tindrem aquí el miracle de Dubai i Hong Kong, van molt equivocats”, va destacar. I va posar de manifest que el debat sobre l’oferta turística “s’haurà de mantenir” en un moment o en un altre, però “no podem esperar que aparegui per art de màgia una cosa que no tenim”. “Tinc molts més punts anotats a la llista dels aspectes negatius que a la dels positius”, va fer constar el mandatari canillenc.
Aeroport Andorra - La Seu
Camp també va fer constar que, de la mateixa manera que Demòcrates, el partit del qual és membre, ell aposta per potenciar les operacions aèries al camp d’aviació Andorra-la Seu. “Som sabedors que és una infraestructura petita, però podem començar a donar-li vida i fer-lo evolucionar i créixer”, va considerar. Així doncs, va expressar que el primer pas és dotar-lo de vols regulars, i va comentar que diverses companyies estan interessades a operar-hi i que ja s’han posat en contacte amb el Govern per mirar de gestionar-ho. “La nostra aposta és clara, i fer un aeroport a Andorra és molt complicat, ja que, més enllà del ja exposat, som un país de muntanyes i no tenim planes”.
L'INFORME DE L'OACI EN CURS
El president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, va afirmar al Diari que l’informe que ha de trametre l’Organització d’Aviació Civil Internacional al Govern encara es troba en curs i, per aquest motiu, l’executiu no parla ni es posiciona sobre la construcció d’un aeroport nacional a Grau Roig. A més, va exposar que el document de l’organisme “només donarà la seva opinió en base als estudis que hem realitzat” i potser “farà una sèrie d’observacions i correccions per acabar de polir-lo”, però va assegurar que qui acabarà decidint si tira endavant el projecte “serà el Govern”.